![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
5.1 Eettiset säännöt 5.1 Eettiset säännötCentre Europeen des Relations Publiques (CERP) hyväksyi Ateenassa vuonna 1965 pidetyssä kokouksessa nimellä The Code of Athens - suhdetoiminnan eettisten sääntöjen pääkohdat. Säännöt pohjautuvat YK:n peruskirjaan ja niissä korostuvat ihmisoikeuksien julistuksen periaatteet. Säännöstön allekirjoittajia ovat eri maiden PR-yhdistykset. PR-ammatinharjoittajat sitoutuvat mm. seuraaviin sääntöihin:
5.2. Arvopaperimarkkinalaki (1989)
Arvopaperimarkkinarikoksia koskevat säännökset uudistuivat 1.6.1999. Rikoslakiin siirretään vakavimpia väärinkäytöksiä eli sisäpiirintiedon väärinkäyttöä, kurssien vääristämistä sekä tärkeimpien tiedonantovelvoitteiden rikkomista koskevat rangaistussäännökset. Kyseisistä rikoksista seuraa aiempaa ankarampia rangaistuksia. Uuden lain mukaan myös osakeyhtiö tai muu yhteisö voidaan tuomita arvopaperimarkkinarikoksesta yhteisösakkoon. 5.3. Mainonnan ja markkinoinnin ohjeetSuomessa Keskuskauppakamarin yhteydessä toimivat markkinoinnin itsesääntelyyn liittyvät toimielimet, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta ja mainonnan eettinen neuvosto, jotka soveltavat näitä mainonnan ja markkinoinnin kansainvälisiä sääntöjä.
Elinkeinoelämän kansainvälinen näkemys yritysvastuusta
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |