Error processing SSI file
Pohjolan talo

Vakuutusyhtiö Pohjolan talo

Suomalaisuus arkkitehtuurissa

Svekomaanien pitäessä Engelistä periytynyttä klassismia omia perinteitään heijastavana arkkitehtuurina, sai fennomaniaan yhdistynyt rakennuskulttuuri siitä selkeästi erottuvan muodon. Suomenmielisen kansallisromantiikan päätyöksi Helsingissä muodostui Herman Geselliuksen, Armas Lindgrenin ja Eliel Saarisen suunnittelema palovakuutusyhtiö Pohjolan talo (1899-1901, Aleksanterinkatu 44). Vakuutusyhtiö Pohjolan perustaminen oli suomenkielisen taloudellisen toiminnan viriämisen merkkipaalu, eikä rakennuksen arkkitehtuuri jäänyt siitä merkittävyydessään jälkeen.

Vakuutusyhtiö Pohjolan liiketalon arkkitehtuurikilpailu järjestettiin vuonna 1899. Kilpailuohjelmassa määrättiin rakennuksen julkisivu toteutettavaksi graniitista tai muusta kotimaisesta kivilajista. Ines ja E.A. Törnvall saivat palkitun ehdotuksensa pohjalta laatia rakennuksen pohjaratkaisun, arkkitehtien Gesellius, Lindgren ja Saarinen julkisivuja pidettiin erityisen viehättävinä. Kolmikon ehdotukselle annettiin kunniamaininta, ja he vastasivat julkisivun suunnittelusta. Rakennus käsitti sekä liike-, toimisto- että asuintiloja. Talosta tuli ajanmukainen: rakenteissa käytettiin paljon rautaa, ja talo varustettiin omalla sähkökeskuksella ja hissillä. Luonnonkivinen julkisivu, jossa sovellettiin kansallisaiheista arkkitehtuuridekoraatiota oli ennennäkemätön. Rakennuksen valmistuttua se pysäyttikin sankoin joukoin ohikulkijoita ihastelemaan ja arviomaan uudenlaisen koristelun sisältöä.

Rakennuksen julkisivumateriaaliksi valittiin uusi, graniittia helpommin työstettävä vuolukivi. Materiaalia käsiteltiin muurimaisena rakenteena eikä osana klassista perinnettä kuten Yhdyspankissa. Pohjolassa ohitettiin Engel ja muu renessanssin jälkeinen arkkitehtuuri, ja palattiin esiklassiseen, romaanisen tai varhaisrenessanssin korttelimaisen palatsirakennuksen muotoon. Vaikka Pohjolan talon oli tyyliltään arkaainen, oli arkkitehtuurin välittämä viesti kuitenkin nykyaikainen. Tyylivalinta kertoi, kuinka nykypäivä tulkitsi omaa historiaansa. Pohjolan talon arkkitehtuuri olikin sekoitus monenlaisia vaikutteita; siinä näkyvät kareliaaninen taustavire, nuorekas ja kansainvälinen l'Art Nouveau -tyyli sekä uusimman ruotsalaisen arkkitehtuurin kautta etäisenä kaikuna moderni yhdysvaltalainen luonnonkiviarkkitehtuuri. Amerikkalainen Henry Hobson Richardson sovelsi samoja tyylillisiä lähtökohtia Yhdysvalloissa jo 1880-luvulla.

 

Pohjolan talo ja sen luoma ympäristö

Dekoraation sanoma

Linkit:
Henry Hobson Richardson

 

 

 

Etusivulle