Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

8 x n. 60 min, 2001, ISBN C1020

I Karismaattinen naisasianainen Lucina Hagman
Prof. Anne Ollila
"Semmoiseksi kuin kansa kasvatetaan, semmoinen se on", sanoi Lucina Hagman perustaessaan Marttajärjestöä 1899. Luennossa käydään läpi tämän suomalaisen naisasialiikkeen vaikuttajapersoonan eri vaiheita kasvattajana, naisasianaisena, yhteiskouluajatuksen puolestapuhujana, naisten järjestäytymisen kehittäjänä ja yhteiskunnallisena keskustelijana.

II Paavo Nurmi - urheilusankari ja ihminen
Prof. Seppo Hentilä
Luennossa tarkastellaan Nurmen kasvamista huippu-urheilijaksi, hänen uransa huippua sekä sen päättymistä. Lisäksi pohditaan, mikä oli Nurmen menestymisen salaisuus.

III Hella Wuolijoki - näytelmäkirjailija, yhteiskunnallinen vaikuttaja
Prof. Pirkko Koski
Luennossa seurataan Hella Wuolijoen värikkäitä elämänvaiheita kirjailijana, näytelmäkirjailijana, liikenaisena, poliittisen salongin pitäjänä, Yleisradion pääjohtajana, kansanedustajana sekä rauhanneuvottelijana.

IV Urho Kekkosen elämä
Dos. Ari Uino
Urho Kekkonen toimi viisi kautta Suomen presidenttinä. Hänet tunnetaan ulkopoliittisen asemamme vakiinnuttajana sekä toimivien suhteiden luojana niin itään kuin länteenkin. Hänen aikanaan Suomi muuttui parissa vuosikymmenessä maatalousmaasta teollisuusvaltioksi. Luennossa luodataan sitä, miten Urho Kekkosen elämä rakentui ja millainen hän oli ihmisenä.

V Väinö Linna
FT Jyrki Nummi
Kirjailija Väinö Linna valtasi itselleen paikan kirjallisuudessamme kahdella suomalaista yhteiskuntaa kuvaavalla romaanillaan, jotka ovat Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla I-III. Luennoitsija esittelee luennossaan monipuolisesti mainitut teokset ja kirjailijan elämänvaiheet.

VI Tove Jansson - kirjailija, kuvittaja, taidemaalari
FK Suvi Ahola
Mistä muumikirjojen suosio johtuu? Mikä merkitys luovalla kotiympäristöllä oli Tove Janssonin kasvamiselle kuvataiteilijaksi ja kirjailijaksi? Luennossa etsitään vastauksia mm. näihin kysymyksiin sekä annetaan laaja-alainen kuva kirjailijan elämästä ja työstä.

VII Rakasta, kärsi ja unhoita - Toivo Kärki suomalaisen sielun soittajana
HuK Maarit Niiniluoto
Suomalaisen iskelmän grand old man Toivo Kärki oli säveltäjä, pianisti, orkesterinjohtaja ja tuotantopäällikkö, jonka kansainväliset jazzunelmat muuttuivat toisen maailmansodan aikana suomalaiskansalliseksi iskelmämelankoliaksi. Luennoitsija esittelee lämmöllä tämän suuren maestron elämää ja tuotantoa.

VIII Tauno Palo
FT Aino Räty-Hämäläinen
Suomalaisen elokuvan ja teatterin valloittava sankari- ja ensirakastajaroolien esittäjää Tauno Paloa pidetään merkittävimpänä ja suosituimpana miestähtenä maassamme. Luennoitsija kuvaa tätä karismaattista näyttelijää tämän uran eri vaiheissa.

Margit Koskinen
1900-luvun suomalaisia vaikuttajia -kasettisarjan ohjaajan opas