Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto
 

Ikäihmisten yliopistotoiminnan lähtökohdat

IIkäihmisten yliopistotoiminnan tarkoituksena on tarjota ikäihmisille uusinta tutkimustietoa, korkeatasoisia opiskelumahdollisuuksia sekä näkökulmia kriittiseen ajatteluun. Ikäihmisten yliopistotoiminnan keskeiset lähtökohdat ovat elinikäisen oppimisen edistäminen, hyvän vanhenemisen tukeminen, yhteissuunnittelu ja yliopistollisuus. Ikäihmisten yliopisto-opetus tulee sekä suunnitella että toteuttaa siten, että nämä lähtökohdat toteutuvat toiminnassa.

Elinikäinen oppiminen ja hyvä vanheneminen
Yhteissuunnittelu ja osallisuus
Yliopistollisuus

Elinikäinen oppiminen ja hyvä vanheneminen

Ihmisen oppimiskyky säilyy normaalitilanteessa läpi elämän. Uusien taitojen ja tietojen omaksuminen sekä avoin, utelias mieli tukevat oppimiskyvyn säilymistä ja ennaltaehkäisevät muistin heikkenemistä. Ikäihmisten yliopistotoiminta tukee elinikäisen oppimisen keinoin hyvää vanhenemista: henkistä, sosiaalista ja fyysistäkin toimintakykyä.

Ikäihmisten yliopistotoiminnassa ajatellaan, että ihmisellä on paitsi kyky, myös oikeus elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Koska ikääntyneempien sukupolvien mahdollisuudet opiskeluun ja kouluttautumiseen ovat olleet nykyistä vähäisemmät, edistää ikäihmisten yliopistotoiminta myös koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista eri sukupolvien välillä.

Ikäihmisten yliopistotoiminnalla halutaan ennaltaehkäistä ikäihmisten syrjäytymistä. Toiminta pyritään toteuttamaan mahdollisimman saavutettavissa kaikille siitä kiinnostuneille. Saavutettavuudella tarkoitetaan sekä henkistä, fyysistä että taloudellista saavutettavuutta: on tärkeää, että opetusjärjestelyissä otetaan huomioon ikääntyneiden opiskelijoiden erityistarpeet, että opetus on riittävän edullista ja että kynnystä osallistua yliopistolliseen opetukseen madalletaan mm. tiedotuksen ja markkinoinnin keinoin.

Ikääntyneiden opiskelijoiden huomioiminen opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa (pdf)
Ikäihmisten yliopistotoiminnan tiedotus ja markkinointi

Yhteissuunnittelu ja osallisuus

On tärkeää, että opiskelijat voivat vaikuttaa Ikäihmisten yliopistotoiminnan suunnitteluun. Yhteissuunnittelulla saadaan tietoa opiskelijoiden opiskelutarpeista sekä tuetaan heidän osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnettaan. Yhteissuunnittelua voidaan toteuttaa käytännössä esimerkiksi järjestämällä opiskelijoille avoimia suunnittelutilaisuuksia tai perustamalla suunnitteluryhmä.

Opiskelijoilta myös kerätään palautetta toteutuneesta opetuksesta, ja sen perusteella toimintaa pyritään kehittämään edelleen. Käytännössä opiskelijoiden osallistaminen opetuksen suunnitteluun voidaan toteuttaa monella tavalla.

Yliopistollisuus

Ollakseen osa Helsingin yliopiston toimintaa, ikäihmisten yliopisto-opetuksen tulee perustua tieteelliseen tutkimukseen. Tätä yliopistollisuuden periaatteen toteutumista arvioidaan seuraavien laatukriteereiden mukaisesti:

Luennoitsijoiksi ja seminaarien opettajiksi pyydetään henkilöitä, jotka toimivat

  • jonkin yliopiston tutkijoina tai opettajina
  • tutkimuslaitoksissa ja asiantuntijaorganisaatioissa tutkijoina tai muina asiantuntijoina
  • dosentteina tai professoreina

75 % luennoitsijoista ja seminaarien opettajista tulee täyttää yllämainitut kriteerit.
25 % luennoitsijoista ja seminaarien opettajista voi olla muita aiheeseen liittyviä ammattilaisia ja asiantuntijoita.

Avoimen yliopiston johtokunta käsittelee lukukausittain Ikäihmisten yliopiston opetusohjelmat ja tarkistaa yliopistollisuuden kriteereiden toteutumisen niissä.
Luentosarjojen suunnittelu ja toteuttaminen
Seminaarien suunnittelu ja toteuttaminen

Opintopiiritoiminnassa käytettävät oppimateriaalit on tuotettu siten, että ne pyrkivät herättämään keskustelua ja kriittistä ajattelua. Oppimateriaaliin liittyvä ohjaajan materiaali tukee ohjaajaa keskustelun herättämisessä ja keskustelun vetämisessä. Opintopiirin ohjaajana toimivan henkilön ei tarvitse olla asiantuntija opiskeltavassa aiheessa.
Opintopiiritoiminta

Opintoretken kohteeksi valitaan sellainen kohde, joka tavalla tai toisella liittyy toteutuneen opetuksen sisältöihin niitä rikastuttaen tai uusia näköaloja avaten. Opintoretkikohde voi kuitenkin  edustaa esimerkiksi taiteen tai kulttuurin erilaisia muotoja (museot, näyttelyt, tapahtumat, elokuvat, teatterit).
Opintoretkien suunnittelu ja toteutus