Mediasosiologia ja -antropologia tutkimussuuntauksina

Mediasosiologia ja -antropologia tutkimussuuntauksina. Kuva maatuskoista: Heli Hintikka/CARTINA
  • Symboli + toisto = rituaali

Tunnistamme erilaisista symboleista, keillä on valtaa, ketkä ovat rikkaita ja mihin alakulttuureihin tietyt toistuvat rituaaliset tavat liittyvät. Toistoilla, rituaaleilla ja symboleilla tuotetaan ja ylläpidetään valta-asemia kaikissa yhteiskunnissa ja yhteisöissä.

Mediasosiologia ja -antropologia tutkimussuuntauksina (5 op) -kurssilla käydään läpi tutkimussuuntausten lähtökohtia ja peruskäsitteitä. Erityisenä painopisteenä on median rituaalisten, symbolisten ja myyttisten piirteiden tutkimus ja niiden soveltaminen erilaisten ajankohtaisten mediailmiöiden analyysissa. Analyyttiset harjoitukset perehdyttävät erityisesti mediaetnografiseen lähestymistapaan.

Kurssi kuuluu viestinnän, sosiaali- ja kulttuuriantropologian sekä sosiaalipsykologian opintoihin ja on kaikille avoin.

Opettajana mediatutkija Johanna Sumiala.

Luennot 14.8.–11.9.2014.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen 3.6. klo 10 alkaen opinto-ohjelmissa:

Esite (pdf, 283 kt, esitteen 1. sivu)

Oppiaineiden esittelyt
Kysy valtiotieteellisistä oppiaineista