Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto
 

Ikääntyvien yliopistotoiminnan pääperiaatteet

Ikääntyvien yliopistotoiminnan tavoite ja kohderyhmä

Toiminnan tavoitteena on tarjota yliopistollisia opiskelumahdollisuuksia, jotka tukevat ikääntyvien ihmisten psyykkistä, sosiaalista ja fyysistä toimintakykyä ja hyvinvointia. Tavoitteen saavuttamiseksi ikäihmisille tarjotaan mahdollisuuksia opiskeluun ja henkiseen kasvuun, minkä toivotaan johtavan aktiivisena vanhenemiseen sekä yhteiskunnallisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Ikääntyvien yliopisto-opetuksen avulla voidaan kehittää myös senioripedagogiikkaa ja ikääntymiseen liittyvää tutkimusta.

Ikääntyvien yliopiston toiminta on avointa kaikille pohjakoulutuksesta tai ammattitaustasta riippumatta. Toiminta on suunnattu ensisijaisesti niille aikuisille, jotka ovat saavuttaneet tai saavuttamassa muodollisen vanhuuseläkeiän tai ovat muutoin jäämässä tai jääneet pois työelämästä. Opiskelijoille ei aseteta ikärajoja eikä osallistuminen edellytä aiempia opintoja tai tietoja. Toimintaan voivat osallistua kaikki kiinnostuneet.

Toiminnan järjestämisen periaatteet

I Elinikäinen oppiminen

Elinikäisen oppimisen perusajatuksen mukaan oikeus omaehtoiseen opiskeluun koskee rajoituksetta kaikkia ikäryhmiä. Tämän tavoitteen mukaisesti ikääntyvien yliopistoissa tarjotaan opiskelumahdollisuuksia ja kehitetään ikääntyvien oppimista edistäviä opetusmenetelmiä, joiden avulla mahdollistetaan opiskelu koko elämän ajan kaiken muun rinnalla.

II Aktiivisena vanheneminen

Aktiivisena vanhenemisen perusajatuksen mukaan on parempi sekä elinajan että terveyden ja elämänlaadun kannalta pyrkiä vaalimaan aktiivista elämänotetta vanhetessa. Ikääntyvien yliopisto edustaa toimintaa, joka ylläpitää opiskelua, harrastuksia, sosiaalista osallisuutta ja fyysistäkin toimintakykyä. Opiskelulla pyritään välttämään passiivista elämäntapaa, joka saattaa johtaa syrjäytymiseen, yksinäisyyteen ja fyysisten ja henkisten kykyjen heikkenemiseen.

III Yliopistollisuus

Ikääntyvien yliopisto on osa yliopistojen yhteiskunnallista palvelutehtävää. Ikääntyvän opiskelijan ja opetuksen yliopistollisen aseman kannalta on olennaista, että koulutus on sekä tieteellisesti, vuorovaikutuksellisesti että opetuksellisesti korkeatasoista. Tieteellinen laatu varmistetaan tarjoamalla tieteellisesti tasokkaiden opettajien ja erityisasiantuntijoiden antamaa opetusta ja ohjausta. Toiminta vaalii akateemista sivistysyliopiston henkeä.

IV Yhteistyö ja sen organisointi

Yhteistyöllä tarkoitetaan verkostoitumista kansallisesti ja kansainvälisesti. Yhteistyö on sekä instituutioiden että yksilöiden välistä. Ikääntyvien yliopiston vahvuutena on yhteistyö opiskelijoiden ja opetuksen järjestäjien välillä. On suositeltavaa toteuttaa opetuksen sisällöllinen suunnittelu opiskelijoiden ja virkamiesten yhteistyönä. Yhteistyö tarkoittaa myös voimavarojen entistä tehokkaampaa ja tuloksellisempaa käyttöä, ehkäpä myös näkyvyyttä ja luovuuttakin.