Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto
 

Luentosarjat

Monitieteiset luentosarjat edustavat Ikäihmisten yliopiston perinteisintä ja opiskelijamäärältään suurinta toimintamuotoa. Opetuksen järjestävä organisaatio suunnittelee luentosarjan ohjelman opiskelijoiden toivomusten ja ehdotusten pohjalta. Järjestäjäorganisaatio myös huolehtii luentosarjan käytännön järjestelyistä sekä maksaa luennoitsijoiden palkkiot ja matkakulut. Ikäihmisten yliopistosta voi pyytää apua opetuksen suunnitteluun.

Luentosarjan yhteissuunnittelu opiskelijoiden kanssa
Luentosarjan ohjelman kokoaminen
Opetuspalkkiot ja matkakulut
Opetusjärjestelyt
Tiedotus ja markkinointi
Opiskelijapalaute

Luentosarjan yhteissuunnittelu opiskelijoiden kanssa

Luentosarjan suunnittelu alkaa yhteissuunnittelulla, ts. opiskelijoiden toiveiden ja ehdotusten kartoittamisella. Yhteissuunnittelu opiskelijoiden kanssa voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavasti:

  • Yhteissuunnittelu aikataulutetaan jo etukäteen lukukauden opetusohjelmaan joko omaksi suunnittelukerrakseen tai jonkin luennon yhteyteen. Suunnittelutilaisuus kannattaa järjestää melko aikaisessa vaiheessa kuluvaa lukukautta, jotta aikaa jää riittävästi varsinaisen ohjelman kokoamiseen.
  • 1-2 viikkoa ennen suunnittelutilaisuutta kerätään opiskelijoilta kirjalliset ehdotukset ja toiveet seuraavan lukukauden luentosarjan ja yksittäisten luentojen teemoiksi. Kirjalliset ehdotukset helpottavat suunnittelutilaisuuteen valmistautumista.
    Lomake ehdotusten keräämistä varten (.docx)
  • Suunnittelutilaisuudessa esitellään etukäteen saadut ehdotukset ja pyydetään niihin täydennyksiä, perusteluita ja kommentteja.
  • Seuraavan lukukauden luentosarjan yläteema valitaan yhdessä keskustellen tai äänestämällä. Äänestyskierroksia kannattaa tehdä vähintään kaksi:
     
    • Ensimmäisellä kierroksella kukin opiskelija voi äänestää kaikkia mielestään kiinnostavia teemoja.
    • Toiselle kierrokselle pääsee kaksi tai kolme 1. kierroksella ääniä saanutta teemaa.
    • Toisella kierroksella opiskelijat voivat äänestää vain yhtä teemaa. Eniten ääniä saanut teema tulee valituksi.
    • Jos äänestystulos on kovin tasainen, voidaan opiskelijoiden kanssa sopia, että esimerkiksi toiseksi tullut teema valitaan luentosarjan teemaksi tulevaisuudessa.
  • Kun luentosarjan kattoteema on valittu, suunnitellaan yksittäisten luentojen teemat. Tämä voidaan toteuttaa eri tavoin:
     
    • Opiskelijat voi jakaa hetkeksi pareittain tai pieniin ryhmiin, joiden tehtävänä on hahmotella luentosarjan tarkempaa ohjelmaa.
    • Yksittäisten luentojen teemoja voidaan suunnitella myös koko ryhmä n voimin keskustellen. Suunnittelija kirjaa ehdotuksia opiskelijoiden nähtäville fläppitaululle tai tietokoneen kautta valkokankaalle.
    • Ehdotuksia kannattaa kerätä useampia kuin mitä luentosarjalla on luentoja. Kaikkia ehdotuksia tai toiveita ei joka tapauksessa voi toteuttaa, mistä suunnittelijan on hyvä muistuttaa myös opiskelijoita.
    • Myös ehdotuksia sopiviksi / toivotuiksi luennoitsijoiksi kannattaa kirjata muistiin jo tässä vaiheessa.
    • Opiskelijoiden kanssa on hyvä keskustella yleisemmällä tasolla mm. siitä, millaista painotusta he toivovat luentosarjalle – painotetaanko esimerkiksi historiaa vai nykypäivää.
    • Opiskelijoiden toiveet ja ehdotukset liikkuvat usein tasolta toiselle. yleisistä teemoista hyvinkin yksityiskohtaisiin. Suunnittelijan tehtävä on niiden pohjalta koota mahdollisimman johdonmukainen ja linjakas kokonaisuus.

Luentosarjan ohjelman kokoaminen

Yhteissuunnittelun jälkeen luentosarjan ohjelman suunnittelu siirtyy järjestäjäorganisaation suunnittelijan tehtäväksi. Luentosarjan kokoaminen kannattaa aloittaa heti, sillä teemasta riippuen luennoitsijoiden saaminen voi kestää useitakin viikkoja. Luentosarjojen kokoaminen on mielenkiintoista ja antoisaa työtä, jossa pääsee tutustumaan mitä ihmeellisimpiin tutkimuksen ja asiantuntijuuden aloihin. Työn iloa!

Luentosarjan ohjelman kokoamisessa voi edetä esimerkiksi seuraavasti (varsinkin työskentelyn edetessä vaiheet lomittuvat toinen toisiinsa):

1. Alkutoimet ja suunnittelun työkalut

Opetuksen suunnittelu kannattaa aloittaa luentosarjan aikataulutuksella:

  • viikonpäivä ja kellonaika
  • luentosarjan aloitus- ja päätösajankohdat
  • syys- ja hiihtolomien sekä mahdollisten arkipyhien huomioiminen
  • seuraavan lukukauden suunnittelutilaisuuden aikataulutus
  • tilanvaraus

2. Luentosarjan ohjelman alustava jäsennys

Ennen luennoitsijatiedusteluiden aloittamista suunnittelijan kannattaa käyttää hetki opiskelijoiden kanssa tehdyn suunnitelman tarkasteluun:

  • Mitkä opiskelijoiden ehdottamista teemoista ovat olennaisimpia / kiinnostavimpia luentosarjan kokonaisuuden kannalta?
  • Onko teemoissa päällekkäisyyksiä; ts. voisiko joitain yhdistää toisiinsa?
  • Tuleeko mieleesi muita, yhteissuunnittelussa huomiotta jääneitä teemoja, jotka olisivat kuitenkin luentosarjan kannalta tärkeitä tai kiinnostavia?
  • Millainen luentojen keskinäinen järjestys olisi optimaalisin sarjan kokonaisuuden kannalta? Liikutaanko sarjalla esimerkiksi historiallisesti eri aikakausilla?
  • Onko Ikäihmisten yliopistossa toteutettu lähivuosina muita luentosarjoja samalla tai samantyyppisellä teemalla?
  • Tarvitsetko suunnittelijana taustatietoa luentosarjan teemoista?
3. Luennoitsijoiden kartoitus

Luennoitsijoiden kartoitus ja luennoitsijatiedusteluiden lähettäminen on suunnittelun työläin, mutta usein myös antoisin vaihe. Kartoitus kannattaa tehdä laaja-alaisesti ja tutkia mm. Ikäihmisten yliopiston aiempia opinto-oppaita sekä Helsingin yliopiston ja muiden yliopistojen ja korkeakoulujen, tutkimuskeskusten, asiantuntijaorganisaatioiden, ministeriöiden ja virastojen, kulttuurilaitosten, järjestöjen sekä paikallisten toimijoiden verkkosivuja. Monessa tapauksessa myös yksinkertainen Google-haku auttaa eteenpäin.
Tutustu linkkivinkkeihin

Luennoitsijoiden kartoituksessa ja valinnassa tulee muistaa ikäihmisten yliopistotoiminnan yliopistollisuuden periaate: opetuksen tulee perustua tutkittuun tietoon, ja luennoitsijoiksi voidaan pyytää henkilöitä, jotka täyttävät tietyt yliopistolliset kriteerit.
Ikäihmisten yliopistotoiminnan lähtökohdat

Tutkijoilla ja asiantuntijoilla on yleensä hyvät verkostot, ja he luonnollisesti tuntevat perin pohjin oman alansa meneillään olevat tutkimukset ja hankkeet. Kannattaakin aina hyödyntää tätä resurssia: samalla kun tiedustelee asiantuntijaa X luennoimaan, on hyvä samassa yhteydessä pyytää häneltä vinkkejä muiksi luennoitsijoiksi.

Ikäihmisten yliopiston ylläpitämään luennoitsijatietokantaan on kerätty vuoteen 2009 saakka noin 1000 luennoitsijan tiedot. Tietokantaa ei voi teknisistä ja tietoturvaan liittyvistä syistä sellaisenaan julkaista eikä jakaa yhteistyöverkoston käyttöön, eikä sitä päivitetä enää. Ikäihmisten yliopiston koulutussuunnittelija kuitenkin auttaa mielellään sopivien luennoitsijoiden etsimisessä.

4. Luennoitsijatiedustelut

Luennoitsijatiedustelut kannattaa tehdä sähköpostitse, jotta ko. asiantuntijalla on aikaa pohtia mahdollisuuttaan osallistua luentosarjalle. Kerran muotoiltua sähköpostiviestiä on myös helppo hyödyntää kaikkiin luennoitsijatiedusteluihin. Tässä muutama asia, joka kannattaa huomioida tiedustelua kirjoittaessa:

  • Valmistele tiedustelu hyvin: Selvitä, mikä on ko. asiantuntijan ominta alaa, viimeisin tutkimus tai julkaisu, ja kohdista tiedustelu nimenomaan ko. teemoihin.  Mainitse myös, jos tiedät henkilön luennoineen viime aikoina aiemminkin Ikäihmisten yliopistossa tai muussa yleisötilaisuudessa.
  • Yliopistoihmisiä voi yleensä huoletta sinutella, myös professoreita.
  • Kerro viestissä yleisellä tasolla, minkä tyyppisiä aiheita luentosarjalle on kaavailtu.
  • Tiedustele, olisiko ko. asiantuntija kiinnostunut luennoimaan myös muista aiheista, tai voisiko hän suositella jotakuta toista henkilöä luennoimaan.
  • Esitä asiantuntijalle muutamia mahdollisia luentoajankohtia ja pyydä häntä kertomaan, mitkä kaikki niistä sopisivat hänelle. Näin saat liikkumavaraa niihinkin tilanteisiin, että luennoitsijoiden aikataulut ovat osittain päällekkäiset.
  • Pyydä asiantuntijaa vastaamaan tiedusteluun mahdollisimman pian, esimerkiksi seuraavan viikon loppuun mennessä.

5. Luentosarjan valmis ohjelma

Kun luentosarjan ohjelma on valmis,

  • lähetä se Ikäihmisten yliopiston koulutussuunnittelijalle
  • kaikille luentosarjan luennoitsijoille.

Avoimen yliopiston johtokunta tarkistaa ja vahvistaa luentosarjan yliopistollisuuden.
Lisäksi Ikäihmisten yliopistoon toimitetaan ilmoittautumisohjeet sekä tiedot koskien opetuspaikkaa, -aikaa ja osallistumismaksun suuruutta Ikäihmisten yliopiston opinto-opasta varten.

Opetuspalkkiot ja matkakulut

Järjestäjäorganisaatio maksaa luennoitsijoiden palkkiot ja matkakulut omien periaatteidensa ja käytäntöjensä mukaisesti. Järjestäjäorganisaatio huolehtii myös luennoitsijoiden ohjeistuksesta palkkiolomakkeiden ja matkalaskujen suhteen.

Palkkioperusteina on mahdollista käyttää Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston tuntiopetuspalkkioita, jotka perustuvat akateemiseen oppiarvoon ja / tai yliopistolliseen titteliin.

Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston tuntiopetuspalkkiot (per opetustunti) 1.9.2011 alkaen:

Oppiarvo tai titteli Luento Ryhmäopetus
Professori tai dosentti  92 € 67 €
Tohtori  71 € 50 €
Lisensiaatti  53 € 37 €
Ylempi korkeakoulututkinto 45 € 32 €
Muut  37 € 26 €

 

(Yhden opetustunnin pituus on 45 minuuttia)

Matkakulukorvausten osalta opetuksen järjestäjäorganisaatio noudattaa omia käytäntöjään. Yleinen käytäntö on, että luennoitsijoiden matkakulut korvataan julkisten liikennevälineiden hintojen mukaisesti. Päivärahat maksetaan, jos niitä koskevat ehdot toteutuvat.

Opetusjärjestelyt

Ikäihmisten yliopisto-opetuksen käytännön järjestelyissä on hyvä huomioida muutama ikääntyneeseen yleisöön liittyvä erityispiirre:

  • Ikäihmisten näkö ja kuulo ovat usein nuorempia opiskelijoita heikommat. Valkokankaalle heijastettavat tekstit tulee olla riittävän suurella kirjasinkoolla kirjoitettuja. Luennoitsijan kuuluvuudesta tulee huolehtia esimerkiksi äänentoiston keinoin.
  • Opetustilan tulee olla esteetön niin, että luennolle osallistuminen on mahdollista esimerkiksi pyörätuolilla tai rollaattorilla.
  • Monet opiskelijaryhmät arvostavat kahvitaukoa, joka jakaa luennon kahteen osaan. Tauolla voi levähtää sekä jakaa ajatuksia muiden opiskelijoiden kanssa. Kuuluminen opiskelijaryhmään on sisältöjen ohella monelle tärkeä osa Ikäihmisten yliopiston opetukseen osallistumista.
  • Ikäihmisten yliopiston opiskelijat ovat aktiivisia, keskustelunhaluisia ja joskus kriittisiäkin. Luentojen yhteyteen kannattaakin varata aikaa yleisön kanssa keskusteluun ja kysymyksiin vastaamiseen – ne tekevät tilaisuuksista erityisen rikastuttavia.

Luentosarjan käytännön järjestelyitä suunnitellessasi ja opettajia ohjeistaessasi voit hyödyntää oheisia opettajille suunnattuja ohjeita (kokonaan tai soveltuvin osin):
Näit otat huomioon ikääntyneet opiskelijat – ohjeita Ikäihmisten yliopiston opettajille
(pdf)

Tiedotus ja markkinointi

Opetuksen järjestävä organisaatio ja Ikäihmisten yliopisto huolehtivat yhdessä luentosarjan tiedotuksesta ja markkinoinnista. Yhteistyöverkostoon kuuluvat organisaatiot saavat käyttää toiminnasta tiedottaessaan Helsingin yliopiston Ikäihmisten nimeä sekä Helsingin yliopiston tunnuksia.
Ikäihmisten yliopisto-opetuksen tiedotus ja markkinointi

Opiskelijapalaute

On tärkeää kerätä opiskelijoilta palautetta luentosarjan onnistumisesta.