Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 2/2012, 16.8.2012

Hyvä vastaanottaja!

Tässä saat Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston sähköisen uutiskirjeen. Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy muutaman kerran lukuvuoden aikana. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Ikäihmisten yliopiston yhteistyökumppaneiden tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista.

Ikäihmisten yliopisto on osa Helsingin yliopiston Avointa yliopistoa. Toiminta on avointa kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa – oppiminen ei lopu koskaan!

Syyskauden opinto-opas on ilmestynyt.
Ikäihmisten yliopiston syyskauden opinto-oppaan voi noutaa Helsingin yliopiston opiskelijaneuvonnasta (yliopiston päärakennus, Fabianinkatu 33), toimintaa järjestävästä organisaatiosta, toimintapaikkakunnan kirjastosta sekä pääkaupunkiseudun suurimmista palvelukeskuksista. Ajantasainen opintotarjonta löytyy myös verkkosivuiltamme.
Ikäihmisten yliopiston verkkosivut

Avoin yliopisto Taiteiden yössä 23.8.2012: Linnut Pompeijin mosaiikeissa
Dosentti Antero Tammisto luennoi Luonnontieteellisessä museossa (Pohjoinen Rautatienkatu 13) klo 18.00–19.30 otsikolla ”Määrityspulmia Pompeijissa – mitä lintuja mosaiikeista löytyy?”. Museoon on Taiteiden yönä vapaa pääsy.
Lisätietoa luennosta
Luonnontieteellinen keskusmuseo

Avoimen yliopiston ilmoittautumiset alkavat
Kiehtooko taidehistoria, tähtitiede, filosofia, arkeologia?
Avoimessa yliopistossa voi tutustua yliopiston eri tieteenaloihin, kuunnella asiantuntijaluentoja ja halutessaan suorittaa opintopisteitä. Opetus on avointa kaikille koulutus- tai työtaustaan katsomatta. Opiskella voi myös verkon välityksellä ja yhteistyöoppilaitoksissa kautta maan. Infotilaisuus syksyllä alkavista opinnoista järjestetään keskiviikkona 22.8.2012 klo 17.00 (Porthania, luentosali PII, Yliopistonkatu 3).
Syksyn 2012 opintotarjonta
Ilmoittautuminen Avoimeen yliopistoon

Studia Generalia syksy 2012: Ruoka ja elämä
Kannattaako karpata? Mitä kivikaudella syötiin? Riittääkö ruoka ja vesi? Helsingin yliopiston kaikille avoin Studia Generalia -yleisöluentosarja tarjoilee tänä syksynä huipputiedettä ravitsemuksesta ja ruoasta. Luennot Porthaniassa (Yliopistonkatu 3) torstaisin klo 17.00–19.00. Luentoja voi seurata myös internetissä: www.helsinki.fi/videot. Suoria verkkolähetyksiä voi kokoontua seuraamaan myös Lahden oppimiskeskus Fellmanniaan (Kirkkokatu 27, Lahti). Tervetuloa!
Luentosarjan koko ohjelma

Oletko jo tutustunut yliopiston Tiedekulmaan?
Tiedekulma tuo Helsingin yliopiston tutkimuksen ja opetuksen katutasolle. Ohjelmassa on läpi vuoden erilaisia asiantuntijapuheenvuoroja, demonstraatioita, keskustelutilaisuuksia ja näyttelyitä. Tiedekulmaan voi poiketa myös kahville ja kirjaostoksille. Tiedekulma sijaitsee Aleksanterinkadun ja Fabianinkadun kulmassa. Se on avoinna arkisin klo 10–20 ja lauantaisin klo 11–15.
Tiedekulman verkkosivut
Tiedekulman ohjelma 2012