Estetiikka kysyy enemmän kuin vastaa

Arjen estetiikkaa Tiitiäisen satupuistossa Tampereella. Kuva Hanne Heickell

Teemme päivittäin valintoja esteettisin perustein, valitsemme kauniimman kulkureitin suoremman sijaan, tai ehkä jokin aistihavainto hätkähdyttää ja jäämme pohtimaan, mistä se johtuu. Erityisesti erilaiset taiteen kokemisen muodot ja niiden käsitteellistäminen kuuluvat selkeästi estetiikan piiriin, mutta oppialana estetiikka on hyvin joustava; se laajenee kattamaan mitä tahansa soveltamisaloja, joissa esteettinen pohdiskelu tuntuu hedelmälliseltä. Esimerkkeinä soveltamisaloista urheilu, gastronomia, muoti, ympäristö, virtuaalimaailmat, teknologia.

Estetiikka on toisaalta filosofian osa-alue ja toisaalta kiinteässä yhteydessä taiteentutkimukseen, toimien taiteentutkimuksen teoreettisena tukena. Estetiikka ei kuitenkaan ole normatiivista – se ei pyri sanomaan, että tämä on parempi kuin tuo – vaan se pyrkii tuomaan esiin useampia näkökulmia ja saamaan aikaan keskustelua eri näkökulmien välille. Estetiikka kyselee enemmän kuin vastaa.  Estetiikan opiskelu palkitseekin antamalla syvempää ymmärtämystä ja uusia näkökulmia taiteen ja kulttuurin eri osa-alueisiin. Ajattelumallit, joihin estetiikassa tutustutaan, tulevat vastaan myös muissa tieteissä. Siksi estetiikan piiristä on helppo laajentaa opintojaan haluamaansa suuntaan.

Ilmoittautuminen syksyn kursseille on käynnissä.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa.

Estetiikan esittely

Ilmoittautumiset syksyn 2014 opintoihin