Vielä ehdit mukaan johtamisen opintoihin!

Johtamisen perusopinnot sopivat kaikille johtamisen teoriasta kiinnostuneille. Kursseja voi opiskella yksittäin tai perusopintokokonaisuuden 25 op.

Opinnot alkavat Poliittinen näkökulma johtamiseen ja johtajuuteen 6 op -kurssilla, joka toteutetaan neljänä lauantaina klo 9.00–13.30. Opetus alkaa 28.9.

Opintojakso tukee johtamisen ja johtajuuden tutkimista, ymmärtämistä ja hallintaa poliittisissa liikkeissä, virallisissa valtiolaitoksissa, alemmanasteisissa poliittisissa muodostumissa, monikansallisissa ja muissa yrityksissä sekä järjestöissä.

Luennolla tarkastelussa ovat johtajuuden ja johtamisen keskeiset teemat ja haasteet eri konteksteissa. Kurssi etenee poliittisen johtamisen klassikoiden tarkastelun kautta: johtamiselle keskeisiä teemoja avataan ja kysytään, miksi klassikot ovat tai eivät ole relevantteja nykypäivänä.

Alustava luentorunko:

Poliittinen näkökulma johtamiseen ja johtamisen klassikot
Sunzi, Artha-Sastra ja Thick Black Theory
Ruhtinaan peili -traditio ja hyveellinen johtaja
Machiavelli: hyveestä hyötyyn
Ragione di stato vs. valistunut itsevaltius
Clausewitz, strategia ja taktiikka
Weber
Michels
Taylor, taylorismi ja managementin poliittisuus
Schumpeter, postdemokratia ja managerialismi
Tentti