Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 2/2010, 5.3.2010

Tervehdys Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopistosta!

Tässä saat Ikäihmisten yliopiston järjestyksessään toisen sähköisen uutiskirjeen. Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy muutaman kerran lukukaudessa. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Ikäihmisten yliopiston yhteistyökumppaneiden tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista. Uutiskirjeet ovat luettavissa myös Ikäihmisten yliopiston verkkopalvelussa.

Ikäihmisten yliopisto on osa Helsingin yliopiston Avointa yliopistoa. Toiminta on avointa kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa osallistumaan!

Studia Generalia 2010: Hyvää elämää etsimässä
Prof. Harri Westermarckin päätösluento 11.3.2010: Sivistyksen voima

Kevätlukukauden Studia Generalia -luentosarja päättyy torstaina 11.3. teemaan ”Utelias ihminen pärjää.” Silloin prof. Kirsti Lonka luennoi otsikolla ”Oppimisen uudet mahdollisuudet” ja prof. Harri Westermarck otsikolla ”Sivistyksen voima”. Luennollaan prof. Westermarck päättää samalla pitkän uransa Studia Generalia -toiminnan parissa. Hän on toiminut Helsingin yliopiston Vapaan sivistystyön toimikunnan pääsihteerinä vuodesta 1983 lähtien ja koonnut tänä aikana yli 40 Studia Generalia -luentosarjaa.

Luento pidetään Porthanian luentosalissa I (os. Yliopistonkatu 3) torstaina 11.3.2010 klo 17.00–19.00. Kevätlukukauden 2010 Studia Generalia -luentosarja on ollut suosittu, joten istumapaikan varmistamiseksi paikalla kannattaa olla hyvissä ajoin.

Luennon voi seurata myös yliopiston videopalvelimen kautta suorana lähetyksenä tai jälkikäteen. Aiemmat luennot sekä yliopiston muuta verkkovideoaineistoa löytyy yliopiston tietotekniikkaosaston videoarkistosta. Luentojen seuraamista helpottavat luennoitsijoiden kirjoittamat kirjalliset lyhennelmät.

Avoimessa yliopistossa voi opiskella kesälläkin

Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tarjoaa kesällä mielenkiintoisia opiskelumahdollisuuksia. Ennakkotiedot kesäopetuksesta löytyvät Avoimen yliopiston verkkopalvelusta ja ne vahvistuvat 11.3.2010. Avoimen yliopiston opintoihin voivat osallistua kaikki pohjakoulutuksesta riippumatta. Ilmoittautua voi sekä yksittäisille kursseille että laajempiin kokonaisuuksiin.

Poimintoja kesäopetuksesta Helsingissä:

Kansallisvaltiomme luja historia, 2000-luvun valinkauhat ja uusi kosmopolis? (2 op)
Mitä euronationalismilla tarkoitetaan? Nousevatko nationalismi ja protektionismi uudelleen esille globaalien riskien ja taloudellisen laman jälkeen? Näiden kysymysten lisäksi luentosarjassa pohditaan ja keskustellaan esimerkiksi suomalaisesta poliittisesta kulttuurista, transnationalismista, globaalista kilpailusta tieteessä sekä Suomen maahanmuuttopolitiikasta tunnettujen asiantuntijoiden johdolla. Luentosarja alkaa toukokuussa 2010.

Kriisiytyvä maailma?
Kriisiytyykö maailma? Mitä tapahtuu ilmastolle ja ruuan tuotannolle? Synkimmät ennusteet kertovat, että koko nykyinen sivilisaatiomme romahtaa. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan talouskriisin vaikutuksista asiantuntijoiden johdolla. Luentosarjassa kotimaiset eri tieteenalojen asiantuntijat valottavat talouskriisin synnyttämien ilmasto-, energia- ja ruokakriisien taustoja sekä arvioivat niiden vakavuutta ja sitä, mihin ne saattavat tulevaisuudessa johtaa. Luentosarja alkaa elokuussa 2010.

Skandinavian arkeologiaa
Kurssin tavoitteena on esitellä Skandinavian arkeologiaa, sen lähdeaineistoja, lähestymistapoja ja tuloksia eli esihistorian avulla esitellä uusia tutkimustuloksia kivikauden alusta rautakauden loppuun Skandinavian alueella. Tavoitteena on painottaa tutkimustapoja, -menetelmiä ja niihin liittyviä aineistoja. Kurssi alkaa elokuussa 2010.

Taidehistorian perusopinnot
Taidehistorian perusopinnot koostuvat yleisen taidehistorian ja Suomen taidehistorian peruskursseista. Peruskursseilla käsitellään taidehistorian keskeisiä ilmiöitä jäsennellysti ja kattavasti sekä tutustutaan tärkeimpiin suomalaisiin museokokoelmiin ja arkkitehtikohteisiin. Ilmoittautua voi koko perusopintokokonaisuuteen tai yksittäisille opintojaksoille. Taidehistorian perusopintokokonaisuus alkaa toukokuussa 2010.

Helsingin yliopistossa tapahtuu

Kansainvälisen naistenpäivän juhla maanantaina 8.3.2010
Helsingin yliopiston juhlasalissa (Unioninkatu 34)
Maanantaina 8.3.2010 klo 16.00–18.30

Kalevalaa monessa muodossa -näyttely Kansalliskirjastossa
Avajaistapahtuma keskiviikkona 24.3.2010 klo 17.00–18.00
Kansalliskirjaston kupolisalissa (Unioninkatu 36)
Prof. Heikki Laitinen kertoo runolaulajien Kalevalasta. Kanteletaiteilija Eija Kankaanranta esiintyy.

Helsingin yliopiston kaikki kevään tapahtumat löytyvät yliopiston tapahtumakalenterista, joka täydentyy kaiken aikaa.

Tule mukaan kehittämään Ikäihmisten yliopistoa!
Ikäihmisten yliopiston perusperiaatteisiin kuuluu yhteissuunnittelu opiskelijoiden kanssa. On tärkeää kuulla, mitä mieltä niin nykyiset kuin tulevatkin opiskelijat ovat toiminnasta. Palautetta voi antaa, uusia ideoita ehdottaa ja lisätietoja kysyä palautelomakkeella. Kiitos!

Yhteystiedot ja lisätietoja
Sanna Saari-Salomeri