Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopisto – Kenen yliopisto?

• Ikäihminen, ikääntynyt, seniori, vanhus?
  • Kolmas ikä, kolmas elämä, elämän ehtoo, vanhuus?
  • Ikäihmisten yliopisto? Ikääntyvien yliopisto? Kolmannen iän yliopisto?
Yleisöluennolla. Kuva: Ulla Jokila.

Ihmisen elämänkulkua on aina hahmotettu erilaisten elämänvaiheiden jatkumona. Perusteena on käytetty esimerkiksi kronologista ikää, kehitysvaihetta tai sitä, missä asemassa ihminen on suhteessa sukunsa aiempiin ja tuleviin sukupolviin.

Omassa ajassamme yksinkertaiset elämänvaiheistukset ovat alkaneet menettää aiempaa merkitystään. Mahdollisuudet oman elämänkulun yksilölliseen rakentamiseen ovat yhä moninaisemmat, eikä vuosissa mitattava ikä tai siihen perustuva elämänvaihe välttämättä kerro ihmisestä yhtä paljon tai samoja asioita kuin aiemmin.

Vanhuudesta kolmanteen ikään

Ihmisen eliniän pidentyessä myös ikääntymisen ja vanhuuden käsitteet ja niiden merkitykset muuttuvat. Eläkkeelle siirtyvällä on edessään usein parikin vuosikymmentä aktiivista, hyvän toimintakyvyn aikaa monenlaiseen toimintaan ja itsensä toteuttamiseen. Varsinaisen vanhuuden nähdään merkitsevän elämän myöhempiä vaiheita, joihin liittyy ehkä toimintakyvyn heikentymistä ja lisääntyvää riippuvuutta toisten ihmisten hoivasta ja huolenpidosta. Uusia käsitteitä tarvitaan kuvaamaan varhaisempaa vanhuuden aikaa.

Kolmas ikä (Third Age) on kansainvälisesti pitkään tunnettu käsite, joka näkyy enenevästi suomalaisessa keskustelussa. Se on syntynyt kuvaamaan sellaista ikävuosissa mitattavasta iästä riippumatonta elämänvaihetta, jolloin ihminen voi toteuttaa itseään vapaana esimerkiksi työn tai perhe-elämän velvoitteista. Koska valtaosalle ihmisiä tällainen elämäntilanne mahdollistuu eläkkeelle siirtymisen ja lasten aikuistumisen jälkeen, viitataan kolmannella iällä yleensä tähän varhaiseen eläkkeellä olon, hyvän toimintakyvyn ja itsensä toteuttamisen aikaan.

Maailmalla Ikäihmisten yliopistot tunnetaan Kolmannen iän yliopistoina (Third Age University).

Mitä mieltä sinä olet?

Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston täyttäessä tänä vuonna 25 vuotta meitä kiinnostaa tietää, mitä mieltä opiskelijamme, yhteistyökumppanimme ja toiminnasta muuten kiinnostuneet ovat ikäihmisiä ja ikääntymistä kuvaavien käsitteiden kirjosta. Olemme kiinnostuneita myös siitä, kuinka tuttu kolmannen iän käsite on, ja millä nimellä ikäihmisten yliopistotoimintaa halutaan kutsua.

Oletko sinä ikäihminen, ikääntynyt, seniori? Haluaisitko mieluiten opiskella Ikäihmisten yliopistossa tai Ikääntyvien yliopistossa – entä miltä tuntuisi osallistua Kolmannen iän yliopiston toimintaan? Kerro oma mielipiteesi asiasta vastaamalla kyselyyn 18.3.–18.4.2010 välisenä aikana. Kysely on päättynyt. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!