Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopistoa juhlittiin

Ikäihmisten yliopiston 25-vuotisjuhla Tapiolassa 9.12.2010. Kuva: Linda Tammisto

Lumikinokset peittävät Tapiolan lähes kokonaan. Pakkasukkokin on vieraillut espoolaisessa kaupunginosassa. Joulu lähestyy, ja ihmiset ovat jo joulutunnelmissa. Joulujuhlien ensiaskeleet otetaan tänään 9.12.2010 Espoon Kulttuurikeskuksessa, kun Ikäihmisten yliopisto eli Ikis viettää 25-vuotisjuhlaansa. Lähes 300 ikisläistä saapuu nostamaan maljan Ikikselle. Juhla ei ole vain espoolaisten, vaan vieraita saapuu myös muualta pääkaupunkiseudulta ja eteläisestä Suomesta.

Juhlan ovat järjestäneet Helsingin yliopiston Avoin yliopisto ja Espoon kaupungin työväenopisto. Ikäihmisten yliopisto alkoi juuri Tapiolasta 25 vuotta sitten. ”Oli myös luontevaa, että juhlat järjestetään Tapiolassa”, Avoimen yliopiston Ikäihmisten yliopiston koulutussuunnittelija Sanna Saari-Salomeri kertoo.

Oppimiskyky säilyy läpi elämän

Juhlat alkavat klo 13 Espoon kaupungin työväenopiston ja Avoimen yliopiston tervehdyksillä. Sanna Saari-Salomeri toivottaa kaikki tervetulleiksi, minkä jälkeen Espoon kaupungin työväenopiston rehtori Tarja Lang kertoo muun muassa Ikiksen ensimmäisistä vuosista ja vuosien mittaan käsitellyistä teemoista. Avoimen yliopiston johtaja, professori Tapio Kosunen kertoo esimerkiksi haastattelututkimuksesta, joka tehtiin ikisläisille 2000-luvulla ja jossa kysyttiin, mitä Ikis merkitsee heille. (Tapio Kosusen puhe)

Erikoistutkija Virpi Kalakoski, Kuva: Linda Tammisto

”Ihminen voi oppia uutta päivittäin ja koko elämän ajan”, erikoistutkija, PsT Virpi Kalakoski toteaa juhlaluennossaan. Kalakosken luento muistin ja oppimisen tutkimuksesta on erinomainen valinta juhlaan. Vajaan tunnin mittaista luentoa olisi voinut kuunnella pidempäänkin. Kalakoski esittää luennossaan, että ikääntyminen on yksilöllistä myös muistin toiminnan ja oppimisen kohdalla ja kykyä oppia kannattaa vaalia. ”Oppiminen on ennen kaikkea taitolaji ja muistia voi opetella käyttämään tehokkaasti kaiken ikäisenä”, Kalakoski korostaa.

Luennon antoisin kohta on, kun Kalakoski laittaa kuulijat tekemään lyhyitä muistitehtäviä. ”Tämänhän piti olla juhla, eikä mikään raskas oppitunti”, varmasti moni huokaisee. Yleisö kuitenkin lähtee mukaan tehtäviin ja tosissaan laskee annettujen numeroiden määrää. Tämähän on kivaa, mutta numerot eivät millään pysy mielessä. ”Ei kaikkia numeroita tarvitsekaan muistaa”, Kalakoski rohkaisee yleisöä.

Rakasta tänään älä huomiseen säästä

Ajan sylissä -musiikkia ja monologeja. Tapiolan lausujat ja Toni Edelmann. Kuva: Linda Tammisto

Kalakosken luennon jälkeen ikisläiset kokoontuvat nostamaan maljan opiskelija Maiju Salakarin johdolla. Salakari kertoo puheessaan, kuinka hän on ikisläinen toisessa polvessa ja kuinka tärkeä Ikis on hänelle. Liikuttavan puheen jälkeen on pienen hengähdystauon paikka. Tosin moni ei malta siirtyä salin lähettyviltä, koska seuraavaksi vuorossa on kiitosta saanut Ajan sylissä – musiikkia ja monologeja -esitys. Teoksen on ohjannut Marjatta Rinne ja musiikin säveltänyt Toni Edelmann. Teoksen esittää Espoon kaupungin työväenopiston lausuntaryhmä Tapiolan lausujat yhdessä Toni Edelmannin kanssa. Esitys alkaa ja päättyy hienolla Rakasta tänään älä huomiseen säästä -sävelmällä.

Koko esitystä kuvaa rakkaus ja rakkaus elämään. Lausujat, joista osa on ikisläisiä, antavat kaikkensa. He kertovat elämänsä tärkeistä, rakkaista, kipeistäkin kasvun paikoista, joista osa on hyvinkin henkilökohtaisia. Puolentoista tunnin kuluttua Ajan sylissä ja onnistuneet juhlat ovat ohi.

Teksti: Johanna Järviranta
Kuvat: Linda Tammisto