Adobe Connect (AC)

Etusivu

Mikä AC on?

Tekniset ohjeet

AC:n opetuskäyttö

AC:n muu käyttö

Presenter

Mihin kaikkeen AC:tä voi käyttää opetuksen rinnalla?

Verkkopalaverit

  • Sisäiset palaverit, jossa osallistujia on sekä Helsingin toimipisteestä että Lahdesta tai Vantaalta:
    • Jokainen voi osallistua palaveriin suullisesti mikrofonin välityksellä omalta työkoneeltaan.
    • Jokaisen on mahdollista käyttää helposti omia ja yhteisiä tiedostoja.
    • Voidaan ottaa käyttöön myös nopeasti ilman etukäteisvalmisteluja.
  • Palaverit erilaisten yhteistyötahojen kanssa (jekti- ja ohjausryhmät) etenkin silloin kun yhteistyökumppanit ovat maantieteellisesti laajalta alueelta:
    • Säästyy aikaa ja matkakustannuksia.
    • ” Liitutaulu” tai jonkin ohjelman jaettu tiedosto mahdollistaa esim. muistion tai muun dokumentin teon kollektiivisesti.
  • Isommat sisäiset kokoukset (laitoskokoukset ja asiakaspalvelun viikkikset) voidaan välittää etäpisteisiin niin, että etäpisteen (Lahti ja Vantaa) osallistujat vain kuuntelevat ja/tai ovat vuorovaikutuksessa myös chatin kautta.

Opiskelijoiden ohjaus ja neuvonta

  • Infotilaisuudet, joissa esitellään opintotarjontaa ja opiskelua Avoimessa yliopistossa, voidaan pitää verkossa:
    • Myös sellaiset henkilöt voivat osallistua, jotka eivät pääse fyysisesti paikan päälle.
    • Jos reaaliaikaisesta perehdytyksestä tehdään tallenne, samantyyppisiä perehdytyksiä ei tarvitse järjestää monta kertaa (säästöä työajassa).
  • "Vaikeat” verkkopalveluiden kohdat niin opiskelijoille kuin henkilöstöllekin voidaan selittää suullisesti, videona, kuvakaappauksena jne. reaaliaikaisesti ja/tai tallenteena.
  • Myös muita ohjaustilanteita voidaan äänittää ohjeeksi.

Erilaiset perehdystilaisuudet

  • Tallenteeksi tehdyt tai reaaliaikaiset perehdytykset etäopetuksena esim. uusien ohjelmien, verkkotoimiston, oppimisympäristön käyttöön.
  • henkilökunnalle, tuutoreille, opistojen yhteyshenkilöille, opiskelijoille (tietokoneruudun kaappaus + äänitallenne) onnistuvat helpommin sekä reaaliaikaisesti että tallenteina.

Markkinointi

  • Yhteistyöoppilaitoksille voidaan järjestää Adobe Connectissa ”Kyselytunti”, jossa he voivat kysellä Avoimelta yliopistolta seuraavan lukuvuoden opintotarjonnasta ennen kuin oppilaitokset ilmoittautuvat mukaan yhteistyöhön.

Ideariihet uusien asioiden ideoimiseen

  • Ideariihi, jossa keskustellaan ja kirjataan yhteisesti muistiin ideoita, onnistuu myös etänä.

Motivointi ja sitouttaminen

  • Pikaiset reaaliaikaiset ohjeistukset, tietoiskut, kuulumisten vaihdot yms. voidaan yhteisesti varata kalenteriin ja pitää ne omien työpisteiden ääreltä joustavasti.
  • Eri osallistujien motivointiin AC on esim. puhelinta mielekkäämpi.

Materiaalintuotanto

  • Yksittäisen pienenkin ohjeen voi tehdä havainnollisemmaksi tekemällä nauhoitteen Meeting-modulilla.
  • Tarvitaan vain pieni ja kevyt käsikirjoitus.


prosessikuvaus Adobe Connect:in käyttäminen vaatii tiimityötä. prosessikuvaus suosittelee käytön vaiheet ja niihin liittyvän työnjaon Avoimessa yliopistossa.