Ylioppilastalon taidekoristelu
Ylioppilastalon ikonografian kruunasivat sen julkisivuveistokset ja rakennukseen
sijoitettu taide. Alunalkaen sisäänkäyntejä reunustaneisiin veistossyvennyksiin
suunniteltiin helleenisten tieteen ja kulttuurin suojelijoiden Pallas Athenen
ja Apollon veistoksia. Suomalaisuusliikkeen vallattua alaa ylioppilaskunnassa
1870-80 -luvuilla, veistokset toteutettiin klassiseen tyyliin kuvatuilla Ilmarisen
ja Väinämöisen patsailla, joita pidettiin klassisten aiheiden vastineina suomalaisessa
mytologiassa. Veistokset teki betonista kuvanveistäjä Robert Stigell vuosina
1886-88. Aikaisemmin vuosina 1874-78 oltiin jo toteutettu Walter Runebergin
friisireliefi Kleobis ja Biton, joka aiheineen edelleen palautui klassiseen
perinteeseen. Samaan aikaan vuonna 1874 pääpylväikön takaiseen musiikkisaliin
sijoitettiin Robert Wilhelm Ekmanin maalaus Väinämöisen soitto. Vuonna 1901
Axel Gallén maalasi saman salin vastakkaiselle seinälle freskonsa Kullervon
sotaanlähtö, minkä myötä Ylioppilastalo alkoi saada suomalais-kalevalaisen sisällön.
Vuosisadan alun "ylioppilastulvan" ja osakuntauudistuksen jälkeen päätettiin
Ylioppilastalon viereiselle tontille rakentaa tilanpuutetta helpottamaan yhteinen
osakuntatalo, ns. Uusi ylioppilastalo.
Linkit
Walter Runeberg, Kleobis ja Biton, Vanha ylioppilastalo (Helsingin kaupungin taidemuseon sivut)

|