Kohti mannermaista urbaania suurkaupunkia
1800-luvun puoliväliin tultaessa kaupunkisuunnittelun toimiala Helsingissä 
laajeni klassismin arkkitehtuuriteorian ulkopuolelle. Engelin seuraajaksi vuonna 
1841 kutsuttiin Berliinistä E. B. Lohrman, joka työskenteli Helsingissä vuoteen 
1867 asti. Lohrman kuoli vuonna 1870 Tukholmassa. Välittömästi Engelin kuolemaa 
seuranneina vuosina kaupungin kasvu oli hidasta. 1850-60 -luvuilla ympäröivästä 
maataloudesta edelleen riippuvaisen Helsingin väkiluku suorastaan pieneni katovuosien, 
kulkutautien (koleran ja keuhkotaudin) sekä sotien johdosta. 1870-luvulla Helsingin 
kasvukehitys alkoi uudelleen, jolloin sitä kiihdytti teollistuminen ja elinkeinojen 
harjoittamisen vapautuminen. Kaupunkiin alkoi tulvia muuttajia maaseudulta kaupan, 
teollisuuden ja rakentamisen tarjoamien työmahdollisuuksien houkuttelemina. Aikakauden 
kaupunkisuunnitteluun yhdistettiin tilasuunnittelun lisäksi monimuotoisia taloudellisia, 
oikeudellisia, sosiaalisia, kunnallisteknisiä ja hygienisiä kysymyksiä.  
Venäjän keisarin vuonna 1875 hyväksymässä suunnitelmassa Helsinki laajeni uusilla 
Punavuoren ja Ullanlinnan kaupunginosilla eteläiselle kaupunginniemelle sekä Katajanokan 
kaupunginosalla itään. Kaupunkisuunnitelman laatijana esiintyi kaupungininsinööri 
C. Reuter. Uutta rationaalista kaupunkisuunnittelua saatettiin pitää 
vain teknisluonteisena maanjako- ja hallintotoimenpiteenä vailla arkkitehtonisia 
tekijöitä. Uudet kaupunginosat olivat katuja, kortteleita, puistoja ja aukioita 
käsittävää urbaania kaupunkikudosta. Empiren ruutukaavaan verrattuna uudet korttelit 
olivat suurempia ja muodostivat vain paikoin geometrisen säännönmukaisia kokonaisuuksia. 
Niiden vaihteleva koko ja suuntautuminen johtuivat siitä, että suunnitelmassa 
pyrittiin käyttämään joustavasti hyväksi alueelle jo muodostunutta tontitusta 
ja liikenneväyliä. Keskeisen puistokadun äärelle sijoitetun kirkon lisäksi suunnitelmassa 
ei esitetty muita julkisia rakennuksia.  
Näyttävän kaupunkiarkkitehtuurin tuottajina korostuivat uudella tavalla yksityiset 
rakentajat. Kaupungin rakentuminen pyrittiin liberalismin hengessä tekemään vapaaksi, 
kaupungin asemakaavan ja rakennusjärjestyksen ohjauksessa. Kortteleita rakennettiin 
tilanteesta riippuen asuin- ja teollisuuskäyttöön, tai niiden yhdistelmiksi. Helsingistä 
alkoi vähitellen muodostua eurooppalaisten suurkaupunkien mallin mukainen toiminnoiltaan 
sekoittunut metropoli, korkeiden kivisten asuinrakennusten korvatessa empire-ajan 
matalia ja väljiä puurakennuksia. Vuodesta 1880 vuoteen 1910 kivirakennusten määrä 
kaupungissa kasvoi 570:stä 1 750:een, puurakennusten määrän kaksinkertaistuessa 
2 500:aan. 
  
  
 |