PL 9, 00014 Helsingin yliopisto
Yhteystiedot
Opiskelijaneuvonta
Ota yhteyttä
Tenttipalvelu
Ota yhteyttä
Muut yhteystiedot
Henkilöstö
Yhteistyöoppilaitokset
Minun oppiaineeni: Mika Saatsi ja mediakasvatus
Sairaalakoulun rehtori innostui mediakasvatuksen opinnoista
Työuransa erityisopettajana aloittanut Mika Saatsi on toiminut vuodesta 2001 Tuusulassa Kalliomaan sairaalakoulussa rehtorina. Viimeiset vuodet lähes kaikki kouluttautuminen on hänellä ollut joko johtamiskoulutusta, nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä tai sairaalaopetuksen kehittämistoiminnan koulutuksia (joita hän on ollut myös järjestämässä).
Mika Saatsi valitsi mediakasvatuksen opinnot Tuusulan kansalaisopistossa.
– Oli todella mukava keskittyä ajankohtaiseen ja tärkeään mediakasvatukseen, irrotella itsestäänkin jotain ihan muuta kuin mitä arjessa on tottunut tekemään.
Mukana opiskeluryhmässä oli useita tuusulalaisia opettajia sekä muita aiheesta kiinnostuneita. Ryhmä oli monipuolinen ja mukava porukka. Ryhmäläisten kanssa vaihdettiin ajatuksia ja toisaalta muun muassa kokeiltiin ja demottiin erilaisia oppimisalustoja.
Yliopisto-opetus vaati oikean taajuuden löytämistä
Opinnot vastasivat Mikan odotuksia, mutta yliopisto-opiskelu pitkän tauon jälkeen vaati oikean "taajuuden löytämistä".
– Kirjoittaminen oli laajempaa ja analyyttisempaa, mutta vaikka välillä väsyttikin, niin aina koulutusilloista tai viikonloppusessiosta tuli kotiin hyvällä mielellä, Mika korostaa.
Vuoteen mahtui kaikenlaisia muutoksia niin työssä kuin omassa elämässäkin. Opiskelun ja arjen yhteensovittaminen ei aina ollut helppoa.
– En halua tehdä mitään vähän sinnepäin, ja epävarmuus siitä pystynkö tekemään kaiken siten kuin haluan oli loppuvaiheessa vähän hankalaa. Jotenkin kuitenkin selvisin ja sain enemmän kuin menetin.
– Hienointa opinnoissa oli uuden oppiminen ja sen oivaltaminen, että minusta löytyy vähän ropsuttamalla vielä yliopisto-opiskelijakin.
Median murroksen tutkiminen tärkeää
Mediakasvatuksen opinnoissa Mikaa kiinnosti erityisesti koko median murros ja sen vaikutukset itseen, kouluun ja yhteiskuntaan.
– Omien medialukutaitojen harjaannuttaminen sekä teoreettisen viitekehyksen opiskelu etenkin kirjallisissa tehtävissä oli mielekästä ja sellaista, mitä ei muuten olisi tullut tehtyä.
– Suosittelen lämpimästi avoimia yliopisto-opintoja kaikille kiinnostuneille. Varaa kuitenkin riittävästi aikaa ja tiedosta, että avoin yliopisto-opiskelu on jotain muuta kuin esimerkiksi perinteinen kuntien järjestämä täydennyskoulutus.
– Oppiaineena mediakasvatus on tärkeä, ja sitä tarvitaan tulevaisuuden koulussa entistä enemmän.
Julkaistu 28.10.2013