Avoimessa yliopistossa ennätysmäärä suorituksia

Opiskelijoita tentissä. Kuva: Wilma Hurskainen

Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston opiskelijat ovat tehneet ennätysmäärän suorituksia vuonna 2015.

–100.000 opintopisteen raja meni rikki ensimmäistä kertaa Avoimen yliopiston historiassa, kertoo hallintopäällikkö Jukka Finska.

Suorituksia on kirjattu 18.1.2016 mennessä 101 431 opintopistettä. Määrä saattaa vielä nousta, sillä lopulliset tilastot valmistuvat vasta helmikuussa. Opiskelijoita oli yhteensä yli 20.000.

Vuonna 2014 opiskelijoita oli 18 951 ja he suorittivat 97 368 opintopistettä.

Opintoja suorittivat enemmän sekä yliopiston tutkinto-opiskelijat että muut Avoimen yliopiston opiskelijat. Kaikki opintosuoritukset kirjataan opintorekisteriin ja ne voi liittää tutkintoon, jos on myöhemmin yliopistossa tutkinto-opiskelijana. Avoimen yliopiston opintosuoritusten määrä on yksi kriteeri, jonka perusteella opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa yliopistoja.

– Avoimessa avataan niitä opintoja, joille on tarvetta, ja toteutetaan opetus niin hyvin kuin mahdollista. Meillä opiskelija on ollut keskiössä jo pitkään, johtaja Jaakko Kurhila toteaa.

Ilmoittautuminen kevään opintoihin on käynnissä
Ennakkotietoja kesän 2016 opinnoista
Lisää tietoa ilmoittautumisesta ja maksuista