Pohjolan ruokavalio kertoo terveellisen syömisen perusteet

Pohjolan ruokavalio -teos

Mitä kaloja kannattaa syödä ja kuinka paljon? Paljonko aterioissa pitäisi olla hiilihydraatteja tai rasvaa? Onko kahvi terveellistä?

Ohi vilahtelevien ruokatrendien keskellä voi tuntua siltä ettei kukaan oikein tiedä, minkälainen ruoka on meille hyödyksi. Ravinnon ja terveyden välisiä yhteyksiä on tutkittu paljon eikä hyvin syöminen ole lopulta ollenkaan monimutkaista: tasapainoinen, tavallisesta arkiruuasta koostuva ruokavalio riittää.

Avoimen yliopiston ravitsemustieteen lehtori Eeva Voutilainen ja ruokatoimittaja Soili Soisalo kertovat teoksessaan Pohjolan ruokavalio, miksi suomalainen ruoka on terveellistä ja maukasta. Syödäkseen hyvin ei tarvitse tuoda ruoka-aineita Välimereltä asti. Lähiruuan syöminen on terveellisyyden lisäksi myös ekologista. Teos on uudistettu laitos suositusta tietokirjasta Mustikka, ruis ja rypsi – voimaruokaa Suomesta. Teksti on päivitetty viimeisimmän tutkimustiedon mukaan.

Teoksessa käsitellään terveellisen ruokavalion perusteet. Kirja sisältää yli sata herkullista reseptiä.

Jos kiinnostut ravitsemuksesta enemmän, tule mukaan Avoimen yliopiston ravitsemustieteen opintoihin! Niitä voi opiskella joko lähiopetuksena tai verkon välityksellä.

Soili Soisalo, Eeva Voutilainen: Pohjolan ruokavalio
Avoimen yliopiston ravitsemustieteen opinnot