Ruoka-annoksen kokonaisuus oleellinen – Katja Hätönen väitteli ravitsemustieteestä

Ravitsemustieteen yliopisto-opettaja Katja Hätönen2000-luvun alkupuolella ravitsemuskeskustelussa nousi esiin voimakkaasti käsite glykeeminen indeksi eli GI. Glykeeminen indeksi mittaa sitä, kuinka nopeasti verensokeri nousee, kun on syöty jotakin hiilihydraatteja sisältävää ruoka-ainetta. Nopeasti nouseva verensokeri lisää insuliinin eritystä, joka puolestaan lisää ajan myötä riskiä sairastua kroonisiin sairauksiin kuten sydän- ja verisuonitauteihin.

Avoimen yliopiston ravitsemustieteen yliopisto-opettaja Katja Hätösen väitöskirja käsittelee glykeemisen indeksin mittausmenetelmää ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat indeksin mittaamiseen. GI mitataan siten, että koehenkilöt syövät tiettyä elintarviketta. Sen jälkeen mitataan heidän verensokerivasteensa kyseiselle elintarvikkeelle sekä verrataan sitä glukoosiliuoksesta aiheutuneeseen verensokerivasteeseen. Verensokerin mittaaminen muistuttaa siis raskaana oleville tuttua, diabeteksen seulonnassa käytettävää sokerirasitustestiä.

Hätösen väitöskirjassa tutkittiin, mitä tapahtuu, jos ruoka-aineita syödään yhtä aikaa. Perunamuusille on mitattu korkea GI, mutta jos sitä syödään yhdessä broilerin kanssa, tilanne muuttuu. Broilerin proteiinipitoisuus hillitsee verensokerin nousua. Pelkkä eri ruoka-aineiden GI-arvojen tarkastelu ei siis auta koostamaan hyvää ruokavaliota, vaan pitää ottaa huomioon annosten ja aterioiden kokonaisuus.

Väitöstutkimus on tehty Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa. Hätönen aloitti työnsä Avoimen yliopiston ravitsemustieteen yliopisto-opettajana syksyllä 2014.

THL: Väitös: Proteiini ja rasva pienentävät aterian glykeemistä indeksiä
Avoimen yliopiston ravitsemustieteen opinnot