Mitä ihmisestä voidaan saada selville luita tutkimalla?

Ihmisosteologian perusteet -kurssin opettaja Kati Salo. Kuva: Päivi Leppänen

– Kun mennään kauemmas historiassa, ei kirjoitettua tietoa ole enää saatavilla. Luiden avulla on mahdollista selvittää erilaisia ihmiseen liittyviä tekijöitä. Luut toimivat fyysisenä todistusaineistona eletystä ajasta, kertoo Ihmisosteologian perusteet (5 op) -kurssin opettaja FM Kati Salo, joka on opettanut tätä opintojaksoa aiemminkin Helsingin yliopistossa.

– Luiden avulla voidaan määrittää esimerkiksi erilaisia sairauksia. Lisäksi sukupuoli, pituus ja ikä selviävät luita tarkastelemalla.

Ihmisosteologian perusteet -kurssi koostuu tallennetuista luennoista sekä käytännön harjoituksista.
– Ainut tapa oppia luut kunnolla on päästä käytännössä harjoittelemaan.

Kurssi kuuluu arkeologian oppiaineeseen. Arkeologian lisäksi ihmisluututkimusta käytetään esimerkiksi lääketieteessä. Kurssille ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet. Erityisen hyödyllinen se on arkeologisille kaivauksille kenttätöihin hakeutuville.

Opinnot alkavat maanantaina 9.3. Ryhmän 1 lisäksi jaksolle on tulossa toinen ryhmä (samat päivämäärät, mutta eri ajat).

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa.

Huom! Kesän 2015 opintotarjonnassa myös

Arkeologian esittely

Opiskele Avoimessa keväällä 2015!