Keskiajan tutkimuksen ja historiallisen arkeologian näkökulma: Uusimaa keskiajalla

Raaseporin linna on yksi kurssilla käsiteltävistä teemoista. Kuva: Päivi LeppänenPerinteinen käsitys Uudestamaasta on pohjautunut ajatukseen vasta keskiajalla asutetusta erämaasta. Uudenmaan asutus- ja ympäristöhistorian valottuessa uusi kokonaiskuva on alkanut hahmottua. Tutkimusten pohjana ovat mm. keskiaikaisten kylätonttien kaivaukset esimerkiksi Espoon Mankbyssä ja Vantaan Gubbackassa.

Uusmaalaisten talonpoikien elämänpiiri keskittyi omaan kotikylään, mutta ulottui ajoittain meren yli Tallinnaan ja Tukholmaan sekä kaupan myötä koko Itämeren piiriin. Uudenmaan talonpojat kylineen integroituivat keskiajan kuluessa pitäjien ja seurakuntien ohella osaksi suuria rakenteita, Ruotsin valtakuntaa, Turun hiippakuntaa ja Porvoon sekä Raaseporin linnaläänejä.

Uusimaa keskiajalla ja uuden ajan alussa – historiallisen arkeologian näkökulma -kurssilla perehdytään Uudenmaan keskiaikaan, niin alueen historialliseen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen kuin talonpoikien arkeen.

Kurssilla käsiteltäviä teemoja ovat mm.

• Uudenmaan synty, muotoutuminen ja integroituminen osaksi Ruotsin valtakuntaa
  • Asuttamista ja autioitumista – eri näkökulmia
  • Uudenmaan kristillistyminen
  • Rälssin kartanot ja yhteiskunnan kerrokset
  • Raaseporin linna – elämää linnassa ja sen ympärillä
  • Uusmaalainen talonpoikaiskylä
  • Elämää Itämeren äärellä
  • Materiaalinen kulttuuri.

Kurssi sopii kaikille keskiajasta tai arkeologiasta kiinnostuneille.
Opetus alkaa tiistaina 21.10.2014.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Arkeologian esittely

Ilmoittautumiset syksyn 2014 opintoihin