Positiivisen psykologian opintojakso ennätyssuosittu

Avoimessa yliopistossa järjestettiin syksyllä 2014 Näkökulmia positiiviseen psykologiaan -opintojakso. Opintojen suosio yllätti: ilmoittautuneita oli yhteensä 672 opiskelijaa. Opintojakso on kaikkien aikojen suosituin opintojakso Avoimessa yliopistossa.

Positiivisessa psykologiassa tavoitteena on löytää jokaisesta ihmisestä vahvuuksia, joiden avulla hän voi parantaa omaa elämäänsä. Positiivisen psykologian ajatuksia voi soveltaa laajasti niin kouluissa, työpaikoilla kuin yksityiselämässäkin. Kaiken perustana on vankka tieteellinen tutkimus.

Ensimmäistä kertaa suomalaisessa yliopistossa

Marja Tiainen ja Juhani Lehto opintojaksoa suunnittelemassa. Kuva: Päivi LeppänenTänä syksynä järjestetty opintojakso oli ensimmäinen kerta, kun positiivista psykologiaa opetetaan suomalaisessa yliopistossa. Tämä saattaa osaltaan selittää kurssin suosiota, kertoo opintojakson koordinaattori, Avoimen yliopiston yliopistonlehtori Juhani Lehto.

– Kurssin anti on aika paljon sellaista, että se auttaa ymmärtämään elämän valoisat puolet suurena voimavarana. Se ilmeisesti puhuttelee monia osallistujia, Lehto toteaa.

– Voi olla myös, että synkät uutiset meiltä ja maailmalta saavat etsimään vastapainoa esim. hyveistä, vahvuuksista, onnellisuudesta ja mindfulnessista, joita luentosarja käsitteli.

Kaikki eivät mahtuneet mukaan lähiopetukseen, mutta verkko-opintoihin mahtuivat kaikki halukkaat, kertoo koulutussuunnittelija Marja Tiainen.

– Opintojakson toteutustapa oli uudenlainen. Luentoja oli mahdollisuus kuunnella joko paikan päällä tai verkon välityksellä. Ne myös tallennettiin, joten niitä pystyi kuuntelemaan myös jälkikäteen. Opintoihin saattoi ilmoittautua aina viimeiseen luentokertaan asti.

Uusi teos: Positiivisen psykologian voima

Psykologian opinnot