EU:n kriittinen analyysi – uusi oppikirja ilmestynyt

Johdatus Euroopan unionin politiikkaan. Kannen kuva: Eveliina KotilainenEuroopan unionin politiikasta on pitkään uupunut kriittinen yleisesitys. Nyt on ilmestynyt unionin saavutuksia, byrokratiaa, heikkoa poliittista mobilisaatiota ja eri instituutioiden tasapainoilua avaava artikkelikokonaisuus.

Johdatus Euroopan unionin politiikkaan -teoksen kirjoittajien joukossa on eurooppalaisen politiikan mestareita kuten professori Kari Palonen (JY) ja Niilo Kauppi (Starsbourgin yliopisto) sekä monia unionin sisäisiä näkijöitä, kuten Hilkka Summa. EU:n pehmeän vallan keinoja tarkastellaan kriittisissä avauksissa useista näkökulmista – maatalouspolitiikasta ympäristö- ja nuorisopolitiikkaan.

Painetun teoksen lisäksi kirja on julkaistu myös verkossa. Kirjoittajat toivovat, että avoin verkkojulkaisu innostaisi keskusteluun.
– Emme ole vain unionin "demokratiavajavaisia" vaalikuluttajia tai oppilaita vaan eurooppalaisia ajattelijoita omilla kentillämme.

Pedagogisesti harkitun, terävän teoksen toimittajat ovat Helsingin yliopiston valtio-opin oppiaineen yliopistonlehtori Juri Mykkänen sekä Avoimen yliopiston opettaja Kari Paakkunainen. Artikkelit on editoitu kesällä 2013 pidetyn suositun kurssin puhujien esityksistä.

Verkkojulkaisu: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135785

Valtio-opin opinnot Avoimessa yliopistossa