Adobe Connect (AC)

Etusivu

Mikä AC on?

Tekniset ohjeet

AC:n opetuskäyttö

AC:n muu käyttö

Presenter

Pikakiertoajelu Adobe Connectissa

Tässä dokumentissa on lyhyesti esitelty ohjelman toiminnallisuudet. Dokumenttia on tarkoitus käyttää tukena samalla, kun tutustut klikkailemalla verkkokokousympäristön toiminnallisuuksiin. Huomaa, että samaa toiminnallisuutta voi ehkä säätää useammasta paikasta. Esimerkiksi Layoutteja voi hallinnoida Layouts-valikon ja työpöydän alareunan layout-painikkeiden avulla.

  1. Meeting-valikko
  2. Present-valikko
  3. Layouts-valikko
  4. Pod-ikkunan rakenne
  5. Pods-valikko
  6. Help-valikko

1 Meeting-valikko

  • Invite Participants: voit ”lennossa” kutsua osallistujia.
  • Record Meeting (kokouksen nauhoitus): Kokeile. Anna nimi nauhoitukselle (voit antaa sen myös myöhemmin) ja aloita nauhoitus. Samasta paikasta voit pysäyttää nauhoituksen. Nauhoitteen URL -osoitteen saat jälkikäteen www-suunnittelijalta. Tämä on hyödyllinen esimerkiksi ohjeita tehtäessä.
  • Block Incoming Attendees: voit estää vieraana kokoukseen sisään yrittävien pääsyn kokouksen aikana.
  • End Meeting (kokouksen lopetus): Voit antaa kiitostekstin, joka ilmestyy osallistujille ja kokous sulkeutuu.
  • Place Participants on Hold: voit pitää hetken suunnittelu- tai neuvottelutauon, ja osallistujien yhteys pysäytetään mutta ei katkaista (vrt. puhelimien laita pitoon -ominaisuus).
  • Optimize Room Bandwith: jos jollakin käyttäjällä yhteydet eivät ole hyvät, voidaan neuvottelutilan oletusyhteysnopeutta laskea dsl- tai jopa modem-nopeudeksi (oletuksena kannattaa olla DSL). Silloin kaikkien yhteys on vähän huonompilaatuinen mutta kaikki pääsevät seuraamaan kokoustilan tapahtumia.
  • Room Background: voit valita työpöydän taustakuvan www-suunnittelijan kokoukseen lataamista kuvista.
  • Auto-mote Participants to Presenters: Sisäänkirjautujat saavat automaattisesti Presenterin käyttöoikeudet. Kannattaa varoa. Näillä oikeuksilla voi tehdä muutoksia kokoushuoneen rakenteeseen.
  • Manage Room with Adobe Connect Enterprise Manager: Avaa selainikkunan ja siirtyy kokouksen asetuksiin.
  • Room Screen Resolution (ikkunan näytön tarkkuus): Vaikeaa tietää, mikä on jokaisen osallistujan näytön resoluutio. Oletuksena on 1024X768 pistettä ja se on ihan hyvä.
  • My Adobe Connection Speed (jokaisen osallistujan oma yhteysnopeus): Erityisesti jos osallistujat ovat omilla kotikoneillaan, kannattaa pyytää heitä valitsemaan omaa nopeutta vastaava vaihtoehto. Silloin osallistujan tietokone lataa videota ja ääntä sillä nopeudella mikä on paras mahdollinen yhteyksiin nähden.
  • Audio Setup Wizard: säädetään äänet kohdalleen. Tärkeintä on valita oikea äänilähde. Esimerkiksi web-kameraa käytettäessä saattaa ohjelma oletuksena ottaa äänet kamerasta, vaikka tarkoitus olisi käyttää kuulokemikrofoneja. Seuraa ohjeita loppuun asti. Myös hiljaisuustesti on tärkeä.
  • Select Camera: jos sinulla on useampi kamera, voit valita haluamasi.
  • Full Screen: näyttää Adobe Connect:in täydessä näytössä.

2 Present-valikko

  • Make me ...(kolme vaihtoehtoa): voit muuttaa omia käyttöoikeuksia, kun haluat katsoa, miltä kokousympäristö näyttää eri oikeustasojen näkökulmasta.
  • Show Presenter Only Area: valmistelu ja työskentelyalue Hosteille ja Presentereille. Participantit eivät näe tätä. Isoissa kokouksissa mahdollisesti tarpeellinen. Pidä esimerkiksi omat muistiinpanot alueella, joka ei näy osallistujille.
  • Preparing Mode: voit muuttaa työtilaa neuvottelun aikana ilman, että Participant-oikeuksilla osallistuvat huomaavat sitä. Muutokset tulevat näkyviin, kun siirryt pois Preparing Mode-tilasta. Istunto voi jatkua muutosten tekemisen aikana.
  • Host Cursors: voidaan näyttää istunnon vetäjien (Host) kursorin liikkeet Adobe Connect -ikkunassa. Voit näyttää osallistujille, mitä kohtaa tulisi klikata.

3 Layouts-valikko

Layout tarkoittaa näkymää, jolle voit sommitella tarvitsemasi työkalut (Podit) haluamaasi kokoon ja järjestykseen. Samassa istunnossa voit käyttää niin montaa näkymää, kuin tarvitset. Yleensä pärjää 1-3 näkymällä. Voit suunnitella koulutukselle vaiheet ja jokaiselle vaiheelle oman näkymän, jossa käytät haluamiasi työkaluja (Podeja).

  • New Layout: tekee uuden näkymän ympäristöön. Voit valita, onko näkymä aluksi tyhjä vai kopio jostain aiemmasta näkymästä. Uuteen näkymään voi lisätä haluamansa podit ja muokata.
  • Listalla näkyvät käytössä olevat layoutit. Voit vaihtaa näkymästä toiseen valitsemalla haluamasi.
  • Organize Layouts: voit nimetä näkymiä, muokata, poistaa ja monistaa.

4 Pod-ikkunan rakenne

Työkalu-ikkunan yläreunasta löytyy podin otsikko, sekä oikeassa reunassa piilota ikkuna (piiloutuu Pods-valikkoon) sekä suurenna täyteen kokoon -vaihtoehdot. Ikkunan kokoa voit muokata tarttumalla hiirellä reunoista tai kulmista kiinni. Voit siirtää podia tarttumalla yläreunan otsikkopalkkiin ja raahaamalla podia.

Voit muokata podin otsikkoa kaksoisklikkaamalla otsikkopalkkia.

Oikeasta alareunasta löytyy hammasratas. Sitä klikkaamalla saat muutettua podiin liittyviä asetuksia. Poikkeuksena Attendee List -podi, jonka asetusvalikosta voi muuttaa osallistujien oikeutta käyttää eri podeja.

Jokaisella pod-tyypillä on omat erityispiirteensä. Näitä painikkeita ja ponnahdusvalikoita löytyy yleensä podin alareunasta, paitsi Attendee List -podin My status-valinta sekä joitakin muita toiminnallisuuksia. Huom! Share podin Full Screen -valinta vaikuttaa kaikkien käyttäjien ikkunaan ellei toisin ponnahdusvalikosta valita.

5 Pods-valikko

Valikossa näkyvät käytössäsi olevat Adobe Connect -työkalut eli podit. Työkalut näkyvät työpöydällä ikkunoina (alueina), joiden kokoa ja järjestystä voit muuttaa. Joitakin podeja voi olla käytössä useampia samaan aikaan. Näiden podien kohdalla on valikko, johon listautuvat kokousympäristöön luodut ja otsikoidut podit sekä jossa tarjotaan mahdollisuus tehdä uusi podi.

  • Share/ My Computer Screen: voit jakaa yhden ikkunan, ohjelman tai koko näyttösi (Desktop) toisille näkyviin ja halutessasi myös voit antaa tietokoneesi heidän käyttöönsä tai ottaa koulutettavan koneen hallintaasi (etäkäyttö). Huom! Jaettava ikkuna näkyy muille vain silloin kun olet itse ikkunaa käyttämässä.
  • Share/ Select from My Computer Screen: valitse omalta tietokoneeltasi PowerPoint, Flash-dokumentti tai kuva näytettäväksi Share-podissa (PowerPointin lataus saattaa kestää tovin). Word-, Excel- jne. dokumentit voit muuttaa Flash-muotoon FlashPaper-ohjelman avulla, minkä jälkeen ne voidaan tuoda Share-työkaluun.
  • Share/ Select from Content Library: kokoukseen voi etukäteen ladata muistiin PowerPoint- esityksiä, kuvia ja Flash-dokumentteja jaettavaksi.
  • Share/ New Whiteboard: avaa uuden liitutaulun, johon jokainen osallistuja voi piirtää ja kirjoittaa.

Huom! Share-ikkunoita voi olla useita rinnakkaisia.

  • Attendee List: Osallistujaluettelo sekä perustietoa osallistujan yhteysnopeudesta ja mahdollisuus symboliviestintään (esim. minulla on kysymys). Osallistujan käyttöoikeustason muuttaminen:
    • Host = kaikki oikeudet
    • Presenter = ei ulkoasun muutosoikeuksia eikä käyttöoikeuksien muutosoikeutta. (Hyvä oletuskäyttöoikeustaso esim. tuutorille.)
    • Participant = näkee ja kuulee, mutta pääsääntöisesti ei voi osallistua ilman erikseen annettavia podi-kohtaisia käyttöoikeuksia. Katso tarkemmin käyttöoikeuksien määrittely: hammasratas Attendee Listin oikea alakulma.
  • Camera and Voice: Äänen ja kuvan päälle ja pois laittaminen. Tutustu painikkeisiin Start camera and voice, handsfree (lukko-kuvake, äänet koko ajan päällä/pois päältä).
  • Chat (voi olla useita rinnakkaisia): tekstiviestit kaikille osallistujille tai kohdennettuna yksittäisille.
  • Note (voi olla useita rinnakkaisia): vapaan tekstin kirjoittaminen.
  • Poll (voi olla useita rinnakkaisia): pikaäänestys tai mielipide.
  • File Share (voi olla useita rinnakkaisia): tiedostojen lähettäminen osallistujien kesken.
  • Web Links (voi olla useita rinnakkaisia): syötä www-linkki. Aukeaa jokaiselle osallistujalle oman tietokoneen www-selaimeen, mistä osallistuja saa www-osoitteen lisättyä omiin suosikkeihin. Hostin selaaminen sivulla ei näy osallistujille.
  • Move and Resize Pods: voit estää podien liikuttelun pois valitsemalla tämän vaihtoehdon (sama valinta löytyy näytön alareunasta lukko-symbolina.
  • Organize Pods: voit nimetä, monistaa ja poistaa podeja. Tämän takaa löytyy hyödyllinen ominaisuus, jolla löytää layoutissa ei käytössä olevat podit. Niitä saattaa kertyä, jos samaa työtilaa käyttää jatkuvasti.

6 Help-valikko

Valikosta löytyy hyödyllisiä linkkejä ohjeisiin sekä testi Adobe Connection Status, joka tarvittaessa testaa, onko tietokone valmis istuntoon. Voit neuvoa osallistujia testaamaan tässä kohdassa, jos yhteyksissä on ongelmia. Testin tuloksen mukaan osallistujat voivat valita oman yhteysnopeuden Meeting -valikosta -> My Adobe Connection Speed.

 

© Humap Oy:n ohjeen pohjalta muokattu Helsingin yliopiston Avoimessa yliopistossa