Helsingin yliopiston käyttäjätunnus | Avoin yliopisto

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Ilmoittautumisesi yhteydessä sinulle myönnetään käyttäjätunnus ja salasana Helsingin yliopiston tietojärjestelmiin.

Käyttäjätunnusta ei lähetetä sinulle erikseen, vaan saat tunnuksen käyttöösi aktivoimalla sen ennen opintojen alkua. Käyttäjätunnuksen aktivoiminen edellyttää vahvaa sähköistä tai henkilökohtaista tunnistautumista. Ohjeet käyttäjätunnuksen aktivoimiseksi löydät alta. 

Tarvitset käyttäjätunnusta seuraavien järjestelmien käyttöön:

  • verkko-oppimisympäristö Moodle 
  • helsinki.fi -sähköpostiosoite 
  • Microsoft Office 365 -palvelut
  • Helsingin yliopiston kirjaston digitaaliset aineistot

Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijat ja henkilökuntaan kuuluvat käyttävät avoimen yliopiston opinnoissaan omaa voimassa olevaa käyttäjätunnustaan. 

Käyttäjätunnuksen aktivointi 

Käyttäjätunnus on myönnetty sinulle automaattisesti ilmoittautumisesi yhteydessä.

Tunnusta ei lähetetä sinulle erikseen. Saat tunnuksen käyttöösi aktivoimalla sen hyvissä ajoin ennen opintojen alkua ja yliopiston digitaalisten palveluiden käyttöönottoa. Aktivointi tapahtuu verkossa ja edellyttää joko henkilökohtaista tai vahvaa sähköistä tunnistautumista (ks. alla).  

Voit aktivoida käyttäjätunnuksen aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Käyttäjätunnus toimii aikaisintaan tunnin ja enimmillään vuorokauden kuluttua sen aktivoinnista. Nämä viiveet johtuvat tiedonsiirroista eri tietojärjestelmien välillä.   

Ohje ja linkki käyttäjätunnuksen aktivointiin (IT-Helpdesk)  

Huom! Jos osallistut avoimelle verkkokurssille eli MOOC-kurssille, et tarvitse Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta. Näillä kursseilla opiskelijoille ei myönnetä myöskään tietojärjestelmien käyttövaltuuksia. Tieto asiasta löytyy kunkin MOOC-kurssin kurssisivulta tai verkko-oppimisympäristöstä.  

Henkilökohtainen tai vahva sähköinen tunnistautuminen

Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen aktivointi edellyttää tunnistautumista joko sähköisesti tai henkilökohtaisesti. 

Vahva sähköinen tunnistautuminen:

  • pankkitunnistuksilla (henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla)
  • mobiilivarmenteella
  • varmennekortilla. Varmennekortti on poliisin myöntämä sirullinen henkilökortti tai OP-ryhmän Visa Electron -maksukortti. Varmennekortin lisäksi tarvitset kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston. 

Mikäli sähköinen tunnistautuminen ei ole sinulle mahdollista, toimi näin:  

  1. Täytä sähköinen käyttäjätunnushakemus, allekirjoita ja lähetä se yliopiston IT- Helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi. Mainitse hakemuksen yhteydessä, että kyse on Avoimen yliopiston opinnoista.  

  2. IT-Helpdesk luo käyttäjätunnuksen ja lähettää siitä sähköpostiisi kuittauksen. 

  3. Kun olet saanut viestin, käy todistamassa henkilöllisyytesi yliopiston ID Point -tunnistautumispisteessä

  4. Tämän jälkeen soita IT-Helpdeskiin (p. 02941 55555), jolloin saat käyttäjätunnuksen ja salasanan. 

Mikäli asut toisella paikkakunnalla / ulkomailla, etkä voi tunnistautua sähköisesti etkä pääse käymään yliopiston ID Point-tunnistautumispisteessä:

  1. Täytä ja allekirjoita käyttäjätunnushakemus ja lähetä se Helsingin yliopiston IT-Helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi. Mainitse hakemuksen yhteydessä, että kyse on avoimen yliopiston opinnoista, etkä pääse käymään yliopiston ID Point -tunnistautumispisteessä.
  2. Saat IT-Helpdeskistä lisäohjeet käyttäjätunnuksen aktivoimiseksi. 

Salasana

Käyttäjätunnuksen automaattinen aloitussalasana tulee vaihtaa ennen kirjautumista vaativiin palveluihin. 

Muutoin salasana täytyy vaihtaa vuoden välein. Saat salasanan vanhenemisesta automaattisen muistutuksen helsinki.fi-sähköpostiisi.
 
Lisätietoa yliopiston IT-Helpdeskin verkkosivuilla: 

Käyttäjätunnuksella käytettävät palvelut 

Käyttäjätunnuksella pääset muun muassa kirjautumaan verkko-oppimisympäristö Moodleen sekä käyttämään helsinki.fi -sähköpostiosoitettasi, muita Microsoft Office 365-palveluita ja Helsingin yliopiston kirjaston digitaalisia aineistoja.
 
Lue lisää: 

Oman käyttäjätunnuksen tiedot 

Voit tarkastella oman käyttäjätunnuksesi tietoja (kuten sen voimassaoloaikaa) Käyttäjän tiedot -sivulta.  

Jos ilmoittaudut myöhemmin uusiin opintoihin, pysyy käyttäjätunnuksesi ennallaan ja vain sen voimassaolo päivittyy uuden kurssin alkamisen tai uuden ilmoittautumisen perusteella. Jos tunnuksen voimassaolo ei kuitenkaan jatku ilmoittautumisesta ja uudesta opintojaksosta huolimatta, voit hakea sen jatkamista Käyttäjän tiedot -sivulta löytyvällä lomakkeella. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä Helsingin yliopiston IT-Helpdeskiin.  
 
Jos nimesi on muuttunut edellisten opintojesi jälkeen tai muuttuu opintojen aikana, päivitä ilmoita tieto nimenmuutoksesta opintoneuvontaan: avoin-student@helsinki.fi. Nimenmuutos ei kuitenkaan muuta käyttäjätunnuksen muotoa. 

Lisätietoa ja teknistä tukea

Käyttäjätunnukseen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin puoleen. Asioidessasi mainitse, että olet Avoimen yliopiston opiskelija.