Ravitsemustiede 15 ov
Error processing SSI file

KALA

Kalalajien ja -valmisteiden valikoimaa on esitetty oppikirjassa (Ijäs, Välimäki. Tunne elintarvikkeet. Otava 2005) sivuilla 112-122.

Ravintoarvo

Energia ja rasvat
Kalojen energiapitoisuus vaihtelee rasvapitoisuuden (1-35 %) mukaan (350-1600 kJ (80-380 kcal)/100 g).

Rasvaisissa kaloissa on pitkäketjuisia n-3-rasvahappoja, eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA) ("kalarasvahapot"), joiden on oletettu vähentävän mm. sydän- ja verisuonitautien vaaraa.

Kalanmäti sisältää huomattavia määriä kolesterolia (n. 400 mg/100 g) kuin myös katkaravut (n. 180 mg/100 g).

D-vitamiini ja kivennäisaineet
Kala on hyvä D-vitamiinin saantilähde - 2 kala-ateriaa viikossa takaa aikuiselle ihmiselle riittävän D-vitamiinin saannin. Kala on hyvä seleenin ja merikalat myös jodin lähde; kalsiumia on kalanruodoissa.

Ympäristömyrkyt
Kalat keräävät joitakin ympäristömyrkkyjä (mm. raskasmetalleja ja dioksiineja). Pitoisuudet vaihtelevat lajeittain. Kasvatetussa kalassa sen sijaan ympäristömyrkkyjä on vain vähän rehujen laadunvalvonnan vuoksi.

Kaloja tulisi syödä monipuolisesti, vaihdellen eri lajeja. Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira) on antanut lapsille, nuorille ja hedelmällisessä iässä oleville kalan syönnille suosituksia, joista saa lisätietoa Eviran sivuilta esim. hakusanalla kala.

Kulutus ja ravitsemuksellinen merkitys

Suomalaiset syövät kalaa harvemmin kuin kaksi kertaa viikossa. Kala on tärkein D-vitamiinin sekä merkittävä n-3-rasvahappojen ja B12-vitamiinin lähde suomalaisessa ruokavaliossa (taulukko 9). .

Taulukko 9: Kalaruokien sekä kalan ja äyriäisten ravitsemuksellinen merkitys suomalaisessa ruokavaliossa1)

Ravintoaine Osuus kokonaissaannista (%)
  Kalaruoat
(Finravinto 2002)1)
Kala ja äyriäiset
(Finravinto 1997)2)
Rasva 5 2
- n-3 -rasvahapot3) 18 -
Proteiini 7 6
Kivennäisaineet    
- seleeni - 12
- natrium 9 6
Vitamiinit    
- D-vitamiini 45 50
- B12-vitamiini - 20
1) Luvut sisältävät myös muut ruokien raaka-aineet
2) Kokonaiskulutus; ei mukana muita raaka-aineita
3) Monityydyttymättömät n-3-sarjan rasvahapot

Suositus

Valtion ravitsemusneuvottelukunta (2005) suosittelee
- kalan syöntiä ainakin kahdesti viikossa eri kalalajeja vaihdellen
- kala tulisi kypsentää ilman rasvaa, kermaa ja leivitystä
- runsassuolaisia kalavalmisteita tulisi syödä harvoin.

Lisätietoa mm. kalalajien ominaisuuksista ja ravitsemustietoa kalasta löytyy Pro kalan ry:n sivuilta.

Pohdittavaa

  • Miten kalan poisjättäminen ruokavaliosta vaikuttaa ravintoaineiden saantiin?
  • Mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon arvioitaessa kalan turvallisuutta?
 
edelliselle sivulle   Seuraavalle sivulle