Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 5/2010, 9.9.2010

Hyvä ikäihmisten yliopiston uutiskirjeen tilaaja!

Tässä saat Ikäihmisten yliopiston sähköisen uutiskirjeen. Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy muutaman kerran lukukaudessa. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Ikäihmisten yliopiston yhteistyökumppaneiden tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista.

Ikäihmisten yliopisto on osa Helsingin yliopiston Avointa yliopistoa. Toiminta on avointa kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa osallistumaan!

Ikäihmisten yliopiston syyslukukausi käynnistyy
Ikäihmisten yliopiston syyslukukauden toiminta on alkamassa yli 20 eri paikkakunnalla. Tutustu syksyn opetustarjontaan verkkopalvelussamme tai nouda Ikäihmisten yliopiston opinto-opas Avoimen yliopiston asiakaspalvelusta, opetusta järjestävästä opistosta tai toimintapaikkakunnan kirjastosta. Pääkaupunkiseudulla opas on noudettavissa myös suurimmista palvelu- ja kulttuurikeskuksista.
Ikäihmisten yliopiston opetusohjelma syksyllä 2010
Avoimen yliopiston asiakaspalvelu

Ikäihmisten yliopiston 25-vuotisjuhla
Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston 25-vuotista toimintaa juhlitaan tieteen ja taiteen siivin Espoon kulttuurikeskuksessa Tapiolassa torstaina 9.12.2010.

Tutustu juhlan ohjelmaan Ikäihmisten yliopiston verkkosivuilla ja ilmoittaudu joko oman opintoryhmäsi kautta tai sähköisellä ilmoittautumislomakkeella.  Juhlan osallistumismaksu 10  on euroa. Voit kutsua mukaan myös läheisiäsi ja tuttaviasi. Lämpimästi tervetuloa!
25-vuotisjuhlan ohjelma

Ikäihmisten yliopiston opintomatka Italiaan huhtikuussa 2011: Infotilaisuus 30.11.2010
Ikäihmisten yliopisto ja Kalliolan kansalaisopisto järjestävät opintomatkan Veronaan huhtikuussa 2011. Matkalla tutustutaan Veronan Kolmannen iän yliopiston toimintaan sekä kaupunkiin lähiympäristöineen.

Matkaa koskeva, kaikille avoin infotilaisuus järjestetään Kalliolan kansalaisopistossa Helsingissä (os. Sturenkatu 11) tiistaina 30.11.2010 klo 17.00. Ilmoittautuminen infotilaisuuteen 26.11.2010 mennessä: ikaihmistenyliopisto@avoin.helsinki.fi tai puhelimitse: Ikäihmisten yliopiston opintosihteeri Pirjo Jokela, p. (09) 191 28027. Tervetuloa!

Studia Generalia -yleisöluentosarja Tieto muuttuvassa maailmassa alkaa 7.10.2010
Helsingin yliopiston Studia Generalia -yleisöluentosarjan teema on syksyllä 2010 Tieto muuttuvassa maailmassa.  Luentosarjalla alansa eturivin asiantuntijat kertovat eri näkökulmista, mikä on tiedon rooli ja asema muuttuvassa maailmassamme: millaista tietoa tarvitaan, miten oikea tieto valitaan, miten tietoa käytetään eri tarkoituksiin ja miltä näyttää tiedon tulevaisuus. Luennoitsijoina ovat muun muassa professorit Ilkka Niiniluoto, Laura Kolbe, Kari Enqvist ja Henry Tirri.

Luennot pidetään Porthanian luentosalissa PI (Yliopistonkatu 3) torstaisin klo 17.00–19.00. Ne ovat avoimia ja maksuttomia, eikä niille tarvitse ilmoittautua erikseen. Luentoja voi seurata myös internetin välityksellä suorina lähetyksinä tai jälkikäteen. Tutustu luentosarjan ohjelmaan ja luennoitsijoihin Studia Generalia -verkkosivuilla. Tervetuloa!
Studia Generalia -verkkosivut
Tieto muuttuvassa maailmassa -luentosarjan ohjelma

Opiskelumahdollisuuksia Avoimessa yliopistossa
Helsingin yliopiston Avoimessa yliopistossa voit valita opintoja kymmenien eri oppiaineiden valikoimasta. Ilmoittautua voi sekä yksittäisille kursseille että laajempiin opintokokonaisuuksiin.

Poimintoja syksyllä 2010 alkavista opinnoista:
Taidehistoria
Yleinen kirjallisuustiede
Käytännöllinen filosofia
Yhteiskuntahistoria
Lisätietoja ja koko opetustarjonta:
Avoimen yliopiston verkkopalvelu

Avoin yliopisto on nyt Facebookissa
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto on avannut omat Facebook-sivut.  Facebook on internetissä toimiva maailmanlaajuinen yhteisöpalvelu. Avoimen yliopiston Facebook-sivuilla tiedotetaan Avoimen yliopiston ja Ikäihmisten yliopiston ajankohtaisista tilaisuuksista ja opiskelumahdollisuuksista. Sivut ovat kaikille avoimet – tutustuakseen niihin ei tarvitse rekisteröityä Facebookin käyttäjäksi.
Avoimen yliopiston sivut Facebookissa

Helsingin yliopistossa tapahtuu
Helsingin yliopistossa järjestetään runsaasti yleisölle avoimia tilaisuuksia ja tapahtumia. Tutustu yliopiston verkkopalvelun tarjontaan:
Helsingin yliopiston tapahtumakalenteri
Helsingin yliopiston tiedeuutiset
Helsingin yliopiston alumniverkosto
Helsingin yliopiston museot ja näyttelyt

Yhteystiedot ja lisätietoja
Koulutussuunnittelija Sanna Saari-Salomeri