Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 3/2011, 12.9.2011

Hyvä vastaanottaja!

Tässä saat Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston sähköisen uutiskirjeen. Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy kaksi kertaa lukukaudessa. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston ja koko Helsingin yliopiston tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista.

Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston toimintaa järjestävät useat eri opistot, palvelukeskukset, vanhainkodit ja yhdistykset. Toimintaa koordinoi Helsingin yliopiston Avoin yliopisto. Ikäihmisten yliopisto on avoin kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa osallistumaan ja oppimaan uutta!

Myytit murtuvat
Ikääntyvien yliopistotoiminnan valtakunnallinen seminaari Tampereella 4.10.2011
Seminaarissa ikääntyvien yliopiston opiskelijat ja toteuttajat kokoontuvat yhteen kuulemaan ja keskustelemaan siitä, millaista 2010-luvun ikääntyvien yliopistotoiminta on eri puolilla Suomea. Asiantuntijaluennoitsijoina mm. professori Pekka Himanen ja yliopistonlehtori Hanna Ojala. Osallistumismaksu 50 euroa. Tervetuloa!
Seminaarin ohjelma ja ilmoittautuminen

Opintomatka Veronaan Italiaan 7.-12.11. 2011
Espoon kaupungin työväenopisto aloittaa kansainvälistä yhteistyötä Veronan kaupungin kanssa. Tähän liittyen suunnitelmissa on Ikäihmisten yliopiston tutustumismatka Veronaan, jossa tutustutaan sekä kaupungin historiaan ja kulttuuriin että Veronan Kolmannen iän yliopiston toimintaan. Ensimmäinen matka pyritään toteutetaan nopealla aikataululla, ma 7.11.–la 12.11.2011.

Lisätietoja:
Anni Kuusela, kurssikoordinaattori
Espoon kaupungin työväenopisto
p. (09) 8165 7851
avoin.yliopisto[ät]espoo.fi

Studia Generalia -luentosarja Aineen arvoitus
Onko koko todellisuus ainetta? Mikä erottaa elävän elottomasta? Voiko kemia pelastaa maapallon? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Helsingin yliopiston Studia Generalia -yleisöluentosarjalla syksyllä 2011, joka käynnistyy torstaina 6.10.2011.

Kaikille avoimet ja maksuttomat luennot pidetään torstaisin klo 17.00–19.00 Porthanian luentosalissa PI (os. Yliopistonkatu 3). Tilaisuuksia voi seurata myös internetin välityksellä sekä suorina lähetyksinä että jälkikäteen. Luennoitsijoille voi esittää kysymyksiä ja kommentteja myös tekstiviestien välityksellä. Tervetuloa!
Luentosarjan ohjelma ja lisätietoa

Aineen arvoitusta voi seurata myös Lahdessa. Aineen arvoitus -luentosarja välitetään suorana verkkovideolähetyksenä myös Lahden yliopistokeskuksen uuteen oppimiskeskus Fellmanniaan. Lahdessa luentosarjan avaa kosmologian akatemiaprofessori Kari Enqvist jo torstaina 29.9. Tervetuloa!

Studia Generalia på svenska: En sund själ i en sund kropp
Varmt välkommen till Helsingfors universitets svenskspråkiga Studia generalia föreläsningsserie som denna gång belyser nya intressanta forskningsrön om hälsa och välmående.
Programmet och mer information

Sodan jaloista rauhan rakentajiksi.
Evakkolapset -seminaari Uudessakaupungissa 12.10.2011 klo 14

Kaikille avoimessa luento- ja keskustelutilaisuudessa pohditaan evakkoutta ennen ja nyt. Alustajina toimivat pääjohtaja Jorma Huuhtanen aiheenaan Lapsuus ja nuoruus Pohjois-Karjalassa sekä poliittinen avustaja Nazima Razmyar aiheenaan Pakolainen – tämän päivän evakko? Paikka: Kulttuurikeskus Cruselli, Kullervontie 11, Uusikaupunki. Ilmoittautuminen seminaariin 3.10. mennessä: www.vakkaopisto.fi tai p. (02) 845 15266. Järjestäjinä Evakkolapset ry, Vakkaopisto ja Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopisto.

20 vuotta itsenäisyyttä.
Tarton yliopiston yleisöluentosarja Viron itsenäisyyden vaiheista
Viron uudelleenitsenäistymisestä tuli tänä kesänä kuluneeksi 20 vuotta. Merkkivuotta juhlistetaan Eesti-Maja Viro-keskuksessa Helsingin Suvilahdessa järjestettävällä luentosarjalla, jonka tarkoituksena on esitellä naapurimaamme lähihistoriaa ja kehitystä itsenäisyyden aikana. Luentosarja alkaa tiistaina 13.9. ja on kaikille avoin ja maksuton. Tervetuloa!
Luentosarjan ohjelma ja lisätietoa

Oletko Helsingin yliopiston entinen opiskelija tai työntekijä?
Helsingin yliopiston alumneja ovat kaikki yliopiston entiset opiskelijat ja henkilökunnan jäsenet. Yliopisto tarjoaa alumneilleen runsaasti mielenkiintoisia tapahtumia ja muita osallistumis- ja kohtaamismahdollisuuksia. Alumniyhdistyksen jäsenetuna mm. Helsingin yliopiston oman tiedelehti Yliopiston vuosikerta. Tervetuloa mukaan!

Helsingin yliopistossa tapahtuu
Helsingin yliopiston tapahtumakalenteri