Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 3/2010, 7.4.2010

Keväinen tervehdys Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopistosta

Tässä saat Ikäihmisten yliopiston sähköisen uutiskirjeen. Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy muutaman kerran lukukaudessa. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Ikäihmisten yliopiston yhteistyökumppaneiden tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista. Uutiskirjeet ovat luettavissa myös Ikäihmisten yliopiston verkkosivuilta.

Ikäihmisten yliopisto on osa Helsingin yliopiston Avointa yliopistoa. Toiminta on avointa kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa osallistumaan!

Ikäihmisten yliopisto – kenen yliopisto?
Miellätkö itsesi nuoreksi vai vanhaksi vai joksikin siltä väliltä?  Haluaisitko opiskella Ikäihmisten vai Ikääntyvien yliopistossa vai kenties Kolmannen iän yliopistossa? Kerro oma mielipiteesi ikääntymistä ja ikäihmisiä kuvaavista käsitteistä ja vastaa kyselyyn Ikäihmisten yliopiston verkkopalvelussa 18.4.2010 mennessä!

Ikäihmisten yliopiston Oopperailtapäivät alkavat 9.4.2010
Toimelan opisto järjestää Ikäihmisten yliopiston Oopperailtapäiviä perjantaisin 9.4., 16.4. ja 23.4.2010 klo 12.00–15.00. Mukaan mahtuu vielä; lisätietoja täältä.

Ilmoittautuminen Avoimen yliopiston kesäopintoihin alkaa 19.4. oppiaineittain porrastetusti
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tarjoaa kesällä runsaasti erilaisia opiskelumahdollisuuksia. Avoimen yliopiston opintoihin voivat osallistua kaikki pohjakoulutuksesta riippumatta. Ilmoittautua voi sekä yksittäisille kursseille että laajempiin kokonaisuuksiin. Kesäopetuksen infotilaisuus järjestetään keskiviikkona 14.4.2010 klo 17.00 Porthaniassa, sali PII (Yliopistonkatu 3). Tervetuloa!

Poimintoja kesäopetustarjonnasta:
Afrikan historia
Kotimainen kirjallisuus: Klassikot
Maailmankaikkeus nyt
Taidekritiikki
Johdatus maailman musiikkikulttuureihin
Sukupuolentutkimuksen (ent. naistutkimus) johdantokurssi
Koko kesäopetuksen tarjonta ja lisätietoa

Helsingin yliopistossa tapahtuu

Paratiisista katsoen. Tähtitaivaan karttojen historiaa 10.4. saakka Kansalliskirjaston galleriassa
Paratiisista katsoen -näyttely esittelee tähtitaivaan katsomisen, kuvaamisen ja kartoituksen historiaa antiikista nykypäivään tieteen ja kulttuurihistorian näkökulmasta. Näyttelyn on suunnitellut ja käsikirjoittanut Ikäihmisten yliopistossakin paljon luennoinut professori Tapio Markkanen. Kansalliskirjasto (Unioninkatu 36). Kansalliskirjaston koko kulttuuritarjonnan löydät kirjaston kulttuurikalenterista.

Löytyykö selkärankaa? – Meilahden yleisölle avoin kampuspäivä 27.4.2010
Luentoja, tietoiskuja ja tapahtumatori
Haartman-instituutissa Meilahden kampuksella (Haartmaninkatu 3)
tiistaina 27.4.2010 klo 10.00–16.00

Helsingin yliopiston tapahtumakalenteri

Tule mukaan kehittämään Ikäihmisten yliopistoa!
Ikäihmisten yliopiston perusperiaatteisiin kuuluu yhteissuunnittelu opiskelijoiden kanssa. On tärkeää kuulla, mitä mieltä niin nykyiset kuin tulevatkin opiskelijat ovat toiminnasta. Palautetta voi antaa, uusia ideoita ehdottaa ja lisätietoja kysyä palautelomakkeella. Kiitos!

Yhteystiedot ja lisätietoja
Sanna Saari-Salomeri