Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 2/2011, 3.3.2011

Hyvä vastaanottaja!

Tässä saat Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston sähköisen uutiskirjeen. Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy muutaman kerran lukuvuoden aikana. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Ikäihmisten yliopiston yhteistyökumppaneiden tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista.

Ikäihmisten yliopisto on osa Helsingin yliopiston Avointa yliopistoa. Toiminta on avointa kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa osallistumaan!

Mitä positiivinen yksinäisyys merkitsee sinulle?
Kerro oma kokemuksesi ja voita 50 euron lahjakortti.

Positiivisella yksin olemisella tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen siirtyy vapaaehtoisesti sellaiseen ympäristöön, jossa hän voi rauhassa keskittyä omiin tuntemuksiinsa, kokemuksiinsa ja ajatuksiinsa. Tilaan, joka mahdollistaa rauhoittumisen, mietiskelyn ja luovuuden.

Usein tähän tilaan liittyy mielikuvia positiivisista asioista, kuten luonnosta, musiikista ja taiteesta. Näiden lisäksi arjen keskellä tavoiteltava yksinäisyys voi koostua hyvinkin persoonallisista ja monimuotoisista elementeistä. Nämä hetket voivat olla lyhyitä tai pitkiä, ne voivat vaatia täydellistä yksinäisyyttä toteutuakseen tai tapahtua ihmismassojen ympäröimänä. Nämä yksin olon hetket voivat tuottaa uusia luovia ajatuksia tai vain auttaa rauhoittumaan ja hengähtämään arjen keskellä.

VTT:n, Jyväskylän yliopiston ja Nokian yhteisessä hankkeessa mietitään yksin olemista, sen erilaisia muotoja ja merkitystä arkipäivän elämään. Millainen on sinun henkilökohtainen positiivisen yksinäisyyden tilasi? Kerro meille:

• Miten olet itse elämässäsi halunnut olla yksin ja miten olet tämän tilan kokenut.
  • Millaiset tekijät ovat sinusta olleet tärkeitä yksin olemisen kannalta?
  • Millaisia ovat ne häiriötekijät, jotka mielelläsi suljet tämän ympäristön ulkopuolelle?

Kirjoituksesi voi olla lyhyt tai pitkä. Voit myös listata yksinäisyyteen liittyviä asioita ranskalaisin viivoin. Tärkeintä on, että kerrot oman tarinasi positiivisen yksinäisyyden kokemisesta.

Lähetä vastauksesi sähköpostitse osoitteeseen mari.ylikauppila@vtt.fi 15.3.2011 mennessä. Kerro itsestäsi lisäksi ranskalaisin viivoin ikä, sukupuoli, asuinpaikkakunta, perheenjäsenten lukumäärä, koulutustausta ja nykyinen työtehtäväsi. Vastaukset tulevat vain tutkijoiden käyttöön ja niitä käsitellään luottamuksellisesti.

Vastanneiden kesken arvotaan 50 euron lahjakortti Helsingin yliopiston Avoimeen yliopistoon. Mahdollisesta voitostasi kerrotaan sähköpostitse. Lisäksi kirjoituksista julkaistaan kooste Ikäihmisten yliopiston verkkosivuilla.

Studia Generalia kevät 2011: Ikä ja terveys
Helsingin yliopiston kevätlukukauden Studia Generalia -yleisöluentosarja Ikä ja terveys jatkuu vielä kolmen tilaisuuden verran. Kaikille avoimet ja maksuttomat luennot pidetään torstaisin klo 17.00–19.00 Porthanian luentosalissa PI (os. Yliopistonkatu 3). Tilaisuuksia voi seurata myös internetin välityksellä sekä suorina lähetyksinä että jälkikäteen. Luennoitsijoille voi esittää kysymyksiä ja kommentteja myös tekstiviestien välityksellä. Tervetuloa!
Studia Generalia -luentosarjan Ikä ja terveys ohjelma

Avoimessa yliopistossa voi opiskella kesälläkin
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tarjoaa myös kesäaikaan runsaasti opiskelumahdollisuuksia. Kesäopintojen esite on noudettavissa viikolla 12 pääkaupunkiseudun kirjastoista ja eri infopisteistä. Kesän opetusohjelmat julkaistaan Avoimen yliopiston verkkopalvelussa 15.3.2011.
Ennakkotietoja kesän 2011 opetuksesta Avoimessa yliopistossa

Lahden Yliopistokeskuksen yleisöluentosarja iästä ja terveydestä alkaa 22.3.2011
Lahden Yliopistokeskuksen kevätkauden yleisöluentosarja käynnistyy tiistaina 22.3.2011 professori Kimmo Kontulan luennolla ”Ihmisen varaosat”. Luentosarjan muita teemoja ovat terveysliikunta, syöpä ja kolmas ikä.
Lisätietoja Lahden Yliopistokeskuksen tapahtumakalenterissa

Helsingin yliopistossa tapahtuu