Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Ikäihmisten yliopiston uutiskirje 1/2010, 15.1.2010

Tervetuloa Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston sähköisen uutiskirjeen tilaajaksi!

Uutiskirje on maksuton ja ilmestyy muutaman kerran lukukaudessa. Sen tarkoituksena on tiedottaa Ikäihmisten yliopiston, Avoimen yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Ikäihmisten yliopiston yhteistyökumppaneiden tarjoamista opiskelu- ja osallistumismahdollisuuksista.

Ikäihmisten yliopisto on osa Helsingin yliopiston Avointa yliopistoa. Toiminta on avointa kaikille ikään, pohjakoulutukseen tai työtaustaan katsomatta. Tervetuloa osallistumaan!

Ikäihmisten yliopiston opinto-opas on ilmestynyt
Ikäihmisten yliopiston kevätlukukauden opinto-opas on ilmestynyt viikolla 1. Sen voi noutaa Avoimen yliopiston toimipisteistä, toimintaa järjestävistä opistoista, opetuspaikkakuntien kirjastoista sekä pääkaupunkiseudulla suurimmista ikäihmisten palvelukeskuksista, Seniori-infosta (Kampin palvelukeskus, Salomonkatu 21 B) ja Helsingin kaupungin Virka Infosta (kaupungintalo, Pohj. Esplanadi 11-13).

Ikäihmisten yliopiston koko opetusohjelma

Ikäihmisten yliopiston opiskelijatilastot vuonna 2009
Helsingin yliopiston Ikäihmisten yliopiston toimintaan osallistui vuoden 2009 aikana noin 2460 opiskelijaa. Opetusta järjestettiin 26 eri paikkakunnalla yhteistyössä yli 30 opiston, vanhainkodin, palvelukeskuksen, seurakunnan ja yhdistyksen kanssa.

Studia Generalia 2010: Hyvää elämää etsimässä
Helsingin yliopiston kevätlukukauden Studia Generalia -luentosarja ”Hyvää elämää etsimässä” alkaa torstaina 4.2.2010. Kaikille avoimet ja maksuttomat luennot pidetään torstaisin klo 17.00-19.00 Porthanian luentosalissa PI (os. Yliopistonkatu 3).

Luentosarjan ohjelma

Luentoja voi seurata myös yliopiston videopalvelimen kautta reaaliaikaisena tai jälkikäteen.

Luentosarjan järjestää Helsingin yliopiston Vapaan sivistystyön toimikunta.

Poimintoja Avoimen yliopiston opetustarjonnasta keväällä 2010
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tarjoaa Helsingin yliopiston tutkintovaatimusten mukaisia opiskelumahdollisuuksia noin sadassa eri oppiaineessa. Opintotarjonnasta voi mielenkiintonsa ja tavoitteidensa mukaisesti poimia yksittäisiä opintojaksoja tai opiskella laajempia opintokokonaisuuksia. Opetusta järjestetään paitsi Helsingissä, myös lukuisissa yhteistyöoppilaitoksissa ympäri Suomea. Verkko-opintoihin voi osallistua paikasta riippumatta.

• Kiinnostaako lyriikan analysointi ja tutkimus?
    Yleisen kirjallisuustieteen perusopintoihin kuuluva tekstianalyysin kurssi alkaa 25.1. Lisätietoja
  • Propagandaa vai tiedonvälitystä? Tule mukaan analysoimaan suomalaisia elokuvia
    Elokuva yhteiskuntahistoriassa -kurssi alkaa 26.1. Lisätietoja

Avoimessa yliopistossa voi opiskella kesälläkin
Ennakkotiedot Avoimen yliopiston kesäopetuksesta julkaistaan Avoimen yliopiston verkkopalvelussa 10.2.2010. Alustava lista on jo julkaistu. Lisätietoja

Avoimen yliopiston opintotarjonta

Helsingin yliopistossa tapahtuu
Helsingin yliopisto tarjoaa runsaasti kiinnostavia yleisötapahtumia. Kevään ehkä mielenkiintoisin tapahtuma koetaan tammikuun puolen välin jälkeen. Silloin Helsingin yliopisto käynnistää kevätlukukautensa spreijaamalla päärakennuksensa. Mediataidetapahtuma järjestetään 18.–21.1.2010. Mistä tässä on oikein kyse?

Kaikki kevään tapahtumat yliopiston tapahtumakalenterissa

Tule mukaan kehittämään Ikäihmisten yliopistoa!
Ikäihmisten yliopiston perusperiaatteisiin kuuluu yhteissuunnittelu opiskelijoiden kanssa. On tärkeää kuulla, mitä mieltä niin nykyiset kuin tulevatkin opiskelijat ovat toiminnasta. Palautetta voi antaa, uusia ideoita ehdottaa ja lisätietoja kysyä palautelomakkeella.
Kiitos!

Yhteystiedot ja lisätietoja