Helsingin yliopisto Helsingin yliopisto - Ikäihmisten yliopisto

Aikuisen oppiminen – ikääntyneiden aikuisten kokemuksia oppimisesta

Eri-ikäisten ihmisten oppiminen noudattaa fysiologisena ja oppimispsykologisena ilmiönä varsin yhtenäisiä periaatteita, mutta aikuisuuteen liittyy monia erityispiirteitä, joilla on vaikutuksia opiskeluun ja oppimiseen aikuisiällä. Tutkimuksissa on todettu, että aiemmilla kokemuksilla on huomattavaa merkitystä aikuisten oppimiselle. Aikuinen vertaa oppimiaan uusia asioita aiempiin kokemuksiinsa. On myös havaittu, että aikuinen omaksuu uusia asioita hitaammin kuin lapsi ja hänen on löydettävä uudelle opitulle asialle itselleen tärkeä merkitys, jotta hän on valmis omaksumaan sen käyttöönsä.

Tanja Hellsten Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta tutkii pro gradu - tutkielmassaan ikääntyneiden aikuisten kokemuksia oppimisesta. Tutkielmansa aineistoksi hän kerää opiskelijoiden kirjoitelmia omista oppimiskokemuksistaan ja niihin liittyvistä pohdinnoistaan.

Ohjeet kirjoitelman kirjoittamiseksi:
Kirjoitelmat ovat vapaamuotoisia ja niiden pituuden voi itse valita.

Pohdi kirjoitelmassasi seuraavassa esiteltyjä aikuisen oppimisen kannalta keskeisiä aihealueita:

• Pohdi, mitä merkitystä elämänkokemuksellasi on sinulle silloin, kun opiskelet ja opit uusia asioita.
  • Pohdi myös, miten ikääntyminen mahdollisesti vaikuttaa oppimiseesi ja mitä muita ajatuksia ikääntyminen sinussa herättää.
  • Arvioi lisäksi, pitääkö omalla kohdallasi paikkaansa se, että aikuinen havainnoi oppimistilanteitaan ja suhteuttaa oppimaansa aiemmin oppimiinsa asioihin
  • Pohdi lopuksi sitä, mitä merkitystä opiskeluryhmäsi muilla opiskelijoilla on oppimisellesi.

Taustatietoinasi kerro sukupuolesi ja ikäryhmäsi (alle 60, 60–70, 71–80, yli 80).

Palauta kirjoitelmasi huhtikuun 2012 loppuun mennessä sähkö- tai kirjepostina (yhteystiedot alla).

Kiitos ajastasi!
Tanja Hellsten