Tiedejulkisuuden opintokokonaisuus

Tiedejulkisuuden opintokokonaisuus alkaa 8.9.Tiede kuuluu kaikille!

• Miten asiantuntijuus tuotetaan julkisuudessa?
  • Miten sosiaalinen media voi edistää asiantuntijuutta ja tiedeviestintää?
  • Miksi tietokirjallisuus ja tiedekasvatus innoittavat yhä enemmän julkista keskustelua?

Avoimen yliopiston Tiedejulkisuus-opintokokonaisuudessa tarkastellaan tieteen, tutkimuksen ja asiantuntijuuden merkitystä nyky-yhteiskunnassa. Tieteellinen tieto ja asiantuntijuus ovat saaneet yhteiskunnallisessa keskustelussa uusia haastajia, kun taloudelliset näkökulmat ja teknologiset keksinnöt ovat vallanneet yhä näkyvämmän roolin. Uusi kansallisen tiedeviestinnän toimenpideohjelmakin julistaa: Tiede kuuluu kaikille!

Opinnot soveltuvat esimerkiksi tutkijoille, tiedetoimittajille, tiedottajille ja kaikille tiedejulkisuudesta kiinnostuneille. Opiskelijalta edellytetään vähintään perusopintojen laajuista suoritusta jossakin yliopiston oppiaineessa.

Opintokokonaisuudesta vastaavat asiantuntijoina ja luennoitsijoina tietokirjallisuuden ja
-kirjoittamisen professori Pirjo Hiidenmaa ja sosiologian dosentti yliopistonlehtori Maaria Linko. Opintokokonaisuutta Avoimessa yliopistossa koordinoi Salli Hakala.

Opinnoista voi suorittaa joko kokonaisuuden (25 op) tai yksittäisiä opintojaksoja. Kurssit ovat perustutkintotasoista opetusta. Osa kursseista toteutetaan yhteistyössä valtiotieteellisessä tiedekunnassa Tiedeviestinnän opintokokonaisuuden kanssa.

• Ilmoittautuminen Julkinen asiantuntijuus ja tutkimustieto yhteiskunnassa -opintojaksolle päättyy 10.9.2015.
  • Tieteestä tiedottaminen -opintojakso alkaa 22.9.2015.

Katso tarkemmat tiedot esittelysivuilta.

Esite (pdf, 149 kt)

Tiedejulkisuuden opintokokonaisuudessa osallistutaan ajankohtaiseen keskusteluun

Ilmoittautuminen syksyn opintoihin on käynnissä
Avoimen yliopiston uusi opintotarjontapalvelu