Taidehistorian valinnaisia opintoja elokuussa 2015

Kesän 2015 opetuksessa on tarjolla vielä kaksi taidehistorian Valinnaisia opintoja -teemaluentoa. Ilmoittautuminen opintoihin alkaa 2.6. klo 10.

Perehdy pohjoismaiseen symbolistiseen taiteeseen

Osa Hugo Simbergin maalauksesta King Hobgoblin Sleeping. Kuva: http://commons.wikimedia.org/, Google_Art_Project

Symbolistinen taide pohjoismaissa: myytit, minuus ja moderni maailma (5 op) -opintojakso on temaattisesti rakentuva. Kurssilla perehdytään pohjoismaiseen symbolistiseen taiteeseen noin vuosien 1890 ja 1910 välillä. Aihetta lähestytään sekä konkreettisten esimerkkien että teoreettisten näkökulmien kautta.

Luentosarjan painopiste on Pohjoismaissa ja symbolismin pohjoisessa ulottuvuudessa, mutta samalla avataan myös laajempia näkökulmia symbolistiseen taiteeseen kansainvälisenä ilmiönä. Lisäksi tarkastellaan symbolismin suhdetta 1900-luvun modernismeihin.

Opinnot alkavat tiistaina 11.8.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa

Taidehistorian esittely
Ateneum: Tarujen kansat

Tutustu esihistoriallisen taiteen ilmenemismuotoihin

Three men performing a ritual,Sweden. Kuva: http://commons.wikimedia.org

Arkeologian ja uskontotieteen kanssa yhteisen Esihistoriallinen taide (5 op) -opintojakson näkökulma ja esimerkit ovat lähinnä eurooppalaisesta ja suomalaisesta kontekstista. Valtaosa luennoista keskittyy tutkimaan ilmiötä kalliotaiteen kautta. Opintojaksolla käsitellään mm. "taiteen" merkitystä yhteisölle ja taidetta mahdollisena osana rituaaleja sekä uskomusperinteen alkuperänä ja välittäjänä.

Opinnot alkavat maanantaina 24.8.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Taidehistorian esittely
Arkeologian esittely