Romantiikan jälkeen? 1800-luvun kirjallisuudesta nykyajan kirjallisuuteen

Romantiikan jälkeen?. Kuva: Ilja Repinin maalaus, jossa Tolstoi lepää metsässä., http://commons.wikimedia.org/wiki/ Onko romantiikka mennyttä vai elämmekö edelleen sen vaikutuspiirissä? Romantiikka ei ole – tai ollut – pelkästään tiettyihin vuosikymmeniin rajautuva kirjallisuushistoriallinen periodi, vaan se tarkoitti myös käännekohtaa tavassa ajatella muun muassa kirjallisuutta ja taidetta.

Romantiikan jälkeen? 1800-luvun kirjallisuudesta nykyajan kirjallisuuteen (5 op) -opintojaksolla tutustut maailmankirjallisuuden klassikoihin kahden viime vuosisadan ajalta. Lähtökohtana ovat erityisesti 1800-luvun romantikkojen runousopit ja taideteoriat.

Kurssin teemoja ovat:

• Miten romanttinen kirjallisuuskäsitys on vaikuttanut – ja vaikuttaa edelleen – meidän tavassamme lukea?
  • Millä tavalla esimerkiksi "romantiikan jälkeen" syntynyt realistinen kirjallisuus on edelleen myös romanttista kirjallisuutta?
  • Miten romantiikka itse ennakoi sitä, mikä tulee "romantiikan jälkeen"?

Opinnot alkavat 24.3.2015.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa.

Yleisen kirjallisuustieteen esittely

Opiskele Avoimessa keväällä 2015!