Nuoruus ja syrjäytyminen

• Nuoruus ja syrjäytyminen. Kuvat: Magnus Fröderberg/norden.org ja HY kuvapankki Miten nuorten syrjäytymistä koskeva tieto on rakentunut?
  • Mitkä näkökulmat hallitsevat yhteiskunnallista keskustelua ja miksi?
  • Mihin syrjäytymisen ehkäisyssä pitäisi nuorisotutkimuksen mukaan panostaa?

Nuoruus ja syrjäytyminen (5 op) -opintojakso tarkastelee syrjäytymistä yhteiskunnallisena ilmiönä. Jaksolla keskitytään erityisesti nuorten yhteiskunnalliseen asemaan. Opinnoissa tarkastellaan kriittisesti syrjäytymisen käsitettä ja sen käyttöä nuorisotutkimuksessa.

Kurssin materiaalin on koonnut pitkän linjan politiikan tutkija ja nuorisotutkija, Avoimen yliopiston yliopisto-opettaja Kari Paakkunainen. Tallennettujen asiantuntijaluentojen lisäksi opiskelijoilla on käytössään kymmeniä tuoreita verkkoaineistoja, joista jokainen valitsee itselleen sopivan tausta-aineiston. Kurssin aikana tehdään kolme tehtävää, joihin sisältyy verkkokeskustelu. Lopuksi on verkkotentti.

Verkko-oppimisympäristö avautuu tiistaina 3.3. Opintojaksolle voi ilmoittautua 16.3. asti.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa.

Opiskele Avoimessa keväällä 2015!
Verkko-opinnot – opiskelua ajasta ja paikasta riippumatta?