Musiikkitieteen monitieteiset kesäopinnot

Suomalainen kupletti – huumoria ja yhteiskuntakritiikkiä

Suomalainen kupletti. Museoviraston kuvassa Kärki ja Helismaa. Sanat: Reino Helismaa

Perehdy suomalaisen kupletin keskeisimpiin vaiheisiin sekä kuplettilaulun tyylipiirteisiin ja kuplettilaulujen teemoihin Suomalainen kupletti – huumoria ja yhteiskuntakritiikkiä (5 op) -opintojaksolla!

Kuplettitraditiota tarkastellaan perinteenä, joka on ammentanut vaikutteita sekä yleisistä kulttuurisista arvoista että kansanomaisista ajattelutavoista. Kupletteja tarkastellaan teoreettisesti kansanomaisen maailmankuvan, karnevalismin, kiistämisen kulttuurin ja erilaisten huumorintutkimuksen teorioiden avulla. Tarkastelun tavoitteena on havainnollistaa, miten teoreettisia käsitteitä voidaan yhdistää käytännön kuplettiaineiston analyyseihin.

Jaksolla on korvaavuus myös Poliittisen historian, Talous- ja sosiaalihistorian, Yleisen kirjallisuustieteen, Taiteiden tutkimuksen ja teorian sekä Sukupuolen tutkimuksen opintoihin.

Opinnot alkavat tiistaina 11.8. Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Afrikan musiikkikulttuurit

Afrikan musiikkikulttuurit. Kuva rumpaleista Ghanassa https://www.flickr.com/photos/3059349393/3332243434/, CC BY 2.0

Tutustu Afrikan musiikkikulttuureihin ja niiden tutkimukseen Afrikan musiikkikulttuurit (5 op) -opintojaksolla, joka käsittelee valikoituja musiikinlajeja eri puolilta Afrikkaa!

Teemaa käsitellään erilaisista näkökulmista, kuten musiikin teoria ja rakenneanalyysi, suullisen perinteen välittäminen, esteettiset käsitykset, kulttuuriset esitykset, sosiaaliset rakenteet ja luokittelut, yhteiskunnalliset muutosprosessit sekä musiikin mediavälitteisyys.

Opintojaksolla on korvaavuus myös Afrikan tutkimuksen, Taiteiden tutkimuksen ja teorian sekä Sukupuolen tutkimuksen opintoihin.

Opinnot alkavat torstaina 27.8.Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Kysy oppiaineista

Kesäopiskelu mielessä?