Media & demokratia -luentosarja

Media ja demokratia -luentosarja 25.3.2015 alkaenMiksi mediasta näyttää tulleen politiikan keskus? Politiikan mediajulkisuus on noussut poikkitieteelliseksi tutkimuksen kohteeksi. Julkinen elämä on notkeaa. Se tarkoittaa elämää globaalissa mediayhteiskunnassa, jossa poliitikko ei lomillaankaan ole kameroiden ja netin ulottumattomissa. Valtamedioiden rinnalla jatkuvasti elävät yhä monimuotoisemmat sosiaalisen median verkostot ja yhteisöt.

Skandaalit kertovat yhteiskunnasta ja sen muutoksista. Historiassa ne ovat ajoittuneet usein järjestelmän muutoksiin, demokratiassa tapahtuneisiin liikkeisiin ja suljettujen järjestelmien avautumiseen. Politiikasta on myös kohujen myötä tullut suosittua. Puoluepolitiikasta on siirrytty yhä enemmän yleisö- ja mediademokratiaan. Miten siis politiikka ja julkisuus liittyvät toisiinsa modernissa ja demokraattisessa yhteiskunnassa?

Media ja demokratia (5 op) -kurssilla asiantuntijat luennoivat politiikasta mediayhteiskunnassa. Asiantuntijoina on politiikan ja viestinnän tutkijoita yliopistolta ja lisäksi muun muassa kampanjapäällikkö Riikka Kämppi sekä Vapaus valita toisin -verkostosta ulkoministeri VTT Erkki Tuomioja ja päätoimittaja VTT Arja Alho, jotka tenttaavat politiikan toimittajia ja tutkijoita eli kääntävät "Vaalitentin nurinpäin".

Opintojaksosta vastaa yliopisto-opettaja VTT Salli Hakala Avoimesta yliopistosta.

Luentosarja alkaa keskiviikkona 25.3.2015.

Kurssi sisältää luentojen ja niihin liittyvien ryhmätöiden lisäksi kotitentin, jossa tentitään kirjallisuus. Suoritusmerkinnän saamisen edellytyksenä on, että sekä luennot että kirjallisuus on suoritettu hyväksytysti.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset opinto-ohjelmissa:

Viestinnän esittely
Valtio-opin esittely
Kysy oppiaineista

Opiskele Avoimessa keväällä 2015!