Johdatus kulttuuriperinnön tutkimiseen -verkkokurssi

Johdatus kulttuuriperinnön tutkimiseen

Opinnot toteutetaan Mooc-periaatteella: jakso on avoin kaikille teemasta ja aihepiiristä kiinnostuneille. Mukaan voi tulla innostuksesta ja mielenkiinnosta.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa maksutta ja ilmoittautumatta osatehtävät. Lopputehtävän tekeminen ja siten jakson suorittaminen edellyttää ilmoittautumista (ja opintomaksun maksamista) jaksolle.

Jakson teemoja ovat mm.

• Mitä on kulttuuriperintö?
  • Kulttuuriperinnön eri lajeja, menetelmiä ja näkökulmia.
  • Kulttuuriperinnön omistajuus.
  • Yksilön ja yhteisön vastuu kulttuuriperinnöstä.
  • Kulttuuriperinnön kaupallisuus
  • Kulttuuriperintö ja turismi
  • Vaikea kulttuuriperintö.

Opetus toteutetaan verkkokurssina: verkosta löydät jakson ennakkotehtävän, verkkokeskustelut, tehtävät ja lopputehtävä. Opetuksessa on käytössä verkkotallenteita, luettavia artikkeleita ja materiaaleja.

Opintojakso on pakollinen arkeologian, folkloristiikan, kansatieteen ja taidehistorian pääaineopiskelijoille ja suositeltava etnomusikologiaan ja kulttuuriseen musiikintutkimukseen suuntautuneille musiikkitieteen pääaineopiskelijoille. Taidehistoriassa jakso suoritetaan osana perusopintoja, muilla oppiaineilla se on osa pakollista sivuainekokonaisuutta.

Kaikki lukuvuoden Mooc-jaksot ovat maksuttomia Helsingin yliopiston läsnä oleville tutkinto-opiskelijoille. He ilmoittautuvat jaksoille Oodissa. Vaikka lukuvuoden toteutukset ovat keskenään suhteellisen identtisiä, suositellaan, että opiskelija suorittaa lopputehtävällä sen jakson, jonka osatehtävät hän on tehnyt.

Johdatus kulttuuriperinnön tutkimiseen (Mooc) on opintotarjonnassa lukuvuonna 2015–2016 neljä kertaa

• 11.9.–19.10.2015
  • 26.10.–13.12.2015
  • 18.1.–6.3.2016
  • 14.3.–8.5.2016

Oppimisympäristö julkaistaan UniHel MOOCs -sivulla.

Suosittelemme valitsemaan sen toteutuksen, joka soveltuu ajallisesti muuhun opiskeluun. Opintojakson suorittamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa; verkkokurssina jakso edellyttää omaa ajanhallintaa.

Avoimen yliopiston opintotarjonnassa on myös muita Kulttuuriperinnön opiskelukokonaisuuden jaksoja.