Opiskele arkeologiaa elokuussa 2015!

Arkeologian opiskelu sopii kaikille menneisyydestä, historiasta ja kulttuureista kiinnostuneille. Opintojen avulla voit ymmärtää paremmin menneisyyttä ja sen avulla myös tätä hetkeä.

Arkeologia tutkii aikaa, jolta ei ole kirjallista tietoa. Tutkimuksen materiaalia ovat kiinteät muinaisjäännökset, esineet ja muut luonnossa havaittavat merkit ihmisen toiminnasta.

Opiskele arkeologiaa elokuussa. Kuva: Meskäärtty, kuvaaja T Mökkönen

Ilmoittautuminen seuraaville teemajaksoille alkaa ti 2.6. klo 10.

Suosittu Ihmisosteologian perusteet (5 op) -opintojakso koostuu luennoista sekä käytännön harjoituksista.
– Ainut tapa oppia luut kunnolla on päästä käytännössä harjoittelemaan, kertoo kurssin opettaja Kati Salo.

Opinnot alkavat maanantaina 3.8. Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa

Ihmisosteologian jatkokurssi Paleopatologia (5 op) tutustuttaa paleopatologian perusteisiin. Opit jakson aikana lukemaan tieteellisiä artikkeleita kriittisesti. Kurssin jälkeen osaat kyseenalaistaa paleopatologisia tutkimuksia.

Opinnot alkavat torstaina 20.8. Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa

Puuaineen tunnistuksen kurssilla (2 op) perehdyt puusolukon makroskooppiseen ja mikroskooppiseen perusrakenteeseen sekä puulajien tunnistuksen kannalta olennaisiin anatomisiin rakennepiirteisiin. Kotimaisten puulajien ohella käsitellään joitakin taloudellisesti tärkeitä ulkomaisia puulajeja sekä arkeologisilta kaivauksilta ja hylyistä saatua puumateriaalia.

Opinnot alkavat maanantaina 24.8. Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Esihistoriallinen taide (5 op) -opintojaksolla tutustut kalliotaiteen esimerkkien kautta taiteen ilmenemismuotoihin lähinnä eurooppalaisessa ja suomalaisessa kontekstissa. Opintojaksolla käsitellään mm. "taiteen" merkitystä yhteisölle ja taidetta mahdollisena osana rituaaleja sekä uskomusperinteen alkuperänä ja välittäjänä.

Opinnot alkavat maanantaina 24.8. Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa

Kesän 2015 opintotarjonta

Arkeologian esittely