Perehdy taiteen tutkimuksen keskeisiin metodologisiin kysymyksiin

• Taiteiden tutkimuksen menetelmiä ja kysymyksiä -verkkokurssi alkaa toukokuussa 2014. Kuva: Kirjataidetta, Sigurður Ólafsson/norden.org Mitä on taide?
  • Miten taiteita luokitellaan ja tutkitaan?
  • Mitä on taiteellinen tutkimus? Mitä tutkitaan?

Taiteiden tutkimuksen menetelmiä ja kysymyksiä (TTT101) 5 op -verkkokurssi alkaa toukokuussa 2014. Kurssi perehdyttää taiteiden tutkimuksen keskeisiin menetelmiin ja käytäntöihin eri oppiaineiden näkökulmasta.

Helsingin yliopiston Taiteiden tutkimus ja teoria (TTT100) -opintokokonaisuutta suorittaville perustutkinto-opiskelijoille opintojakso on pakollinen. Se sopii myös Avoimen yliopiston estetiikan, yleisen kirjallisuustieteen ja teatteritieteen opiskelijoille sekä muille aihepiiristä kiinnostuneille.

Kurssi sisältää verkkoluentoja, tehtäviä ja verkkotentin. Verkkoluennot käsittelevät esimerkiksi taiteiden tutkimuksen peruskäsitteitä, taiteen käsitettä, tutkimustapoja ja perinteitä.

Luennot ja tehtävät ovat suomeksi, mutta kurssin oheismateriaalissa on englanninkielisiä artikkeleita.

Jakson opintomaksu on 50 euroa. Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa.

Onko tämä taidetta? – kurssin opettaja Janne Vanhanen kertoo kurssista

Taiteiden tutkimuksen esittely