Kivikautisia polttohautauksia ja erilaisia kuolemanrituaaleja

Rituaaliarkeologiaa. Kuva: Museoviraston arkistoKesällä 2014 on opintotarjonnassamme useita arkeologian temaattisia erikoiskursseja.

Maanantaina 2.6. alkava Rituaaliarkeologiaa (3 op) -opintojakso perehdyttää esihistoriallisten rituaalien arkeologisen tutkimuksen teoriaan ja metodeihin.

• Aluksi käydään läpi rituaaliarkeologian taustateorioita, käsitteistöä ja tutkimushistoriaa.
  • Rituaaliarkeologisen lähestymistavan haasteita ja mahdollisuuksia käsitellään esimerkkikohteiden kautta, painopisteenä kivikautiset polttohautaukset Pohjois-Euroopassa.
  • Kohteiden käsittely taustoitetaan palaneiden luuaineistojen analyysiin vaikuttavilla tekijöillä sekä etnografisilla tutkimuksilla erilaisista kuolemanrituaaleista.

Opintojakson suoritat osallistumalla luennoille ja kirjoittamalla esseen.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset opinto-ohjelmissa:

Arkeologian esittely
Uskontotieteen esittely