Uutta Avoimessa: Naiskirjailijat Venäjällä

Naiskirjailijat Venäjällä -kurssi alkaa 30.10. Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/Marina_TsvetaevaMerkittävät ja aikanaan kuuluisat naiskirjailijat tahtovat unohtua yleisestä kirjallisuuskaanonista. Viime vuosikymmeninä tehty tutkimus on kuitenkin palauttanut monia unohdettuja nimiä takaisin kirjallisuushistorioiden sivuille ja kirjakauppojen hyllyille.

Syksyllä 2014 järjestettävä Naiskirjailijat Venäjällä (5 op) -kurssi perehdyttää venäläisen naiskirjallisuuden historiaan 1800-luvun alusta nykypäivään. Tavoitteena on laaja ymmärrys naiskirjailijoiden roolista, heidän teostensa merkityksestä ja vastaanotosta omana aikanaan sekä heidän merkityksestään nykypäivän näkökulmasta. Venäläisen naiskirjallisuuden historiaan perehtyminen auttaa ymmärtämään sekä tämän päivän Venäjää että kirjallisuuden merkitystä venäläisessä yhteiskunnassa laajemminkin.

Opintojakso sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille, eikä edellytä edeltäviä opintoja yleisestä kirjallisuustieteestä tai venäjän kielen taitoa.

Opintojakso korvaa 5 op yleisen kirjallisuustieteen opintojen lisäksi Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen sekä Sukupuolentutkimuksen opintoihin.

Opettaja: dosentti Kirsti Ekonen.

Luennot alkavat torstaina 30.10.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset opinto-ohjelmissa:

Yleisen kirjallisuustieteen esittely

Ilmoittautumiset syksyn 2014 opintoihin