Näkökulmia Latinalaiseen Amerikkaan

Kevään 2015 tarjonnassa on kaksi mielenkiintoista opintojaksoa Latinalaisesta Amerikasta.

Siirtomaa-ajan alkupäivistä nykyhetkeen

Latinalaisen Amerikan historiaa. Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/Tammikuussa alkava Latinalaisen Amerikan historiaa (5 op) tutustuttaa Meksikon, Keski-Amerikan, Karibian ja Etelä-Amerikan nykyisten kansallisvaltioiden historiaan siirtomaa-ajan alkupäivistä aina nykyhetkeen saakka. Tarkastelussa ovat myös eri maiden (muun muassa Meksiko, Kolumbia, Peru) itsenäisyyden ajan historian tärkeimmät tapahtumat.

Opintojakso on yhteisopetusta oppiaineen kanssa ja toteutetaan päiväopetuksena.

Jaksolla on korvaavuus myös Yleisen historian oppiaineeseen (HYL214B Poliittinen historia ja kansainväliset suhteet).

Luennot ovat 15.1.–23.2.15 maanantaisin ja torstaisin klo 10.15–11.45.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset opinto-ohjelmassa.

Kehitysajattelun ja kehitysyhteistyön kannalta ristiriitainen alue

• Child in Ecuador. Kuva: http://www.freeimages.com/photo/473473Alkuperäiskansojen kehitysvaihtoehdot: Hyvä elämä ja dekolonisaatio Boliviassa ja Ecuadorissa.
  • Miksi Kolumbia saa niin paljon kehitysyhteistyövaroja?

Maaliskuussa alkaa verkko-opintoina Kehityskysymykset ja yhteiskunnallinen liikehdintä Latinalaisessa Amerikassa (5 op). Opintojakso tarkastelee kehityskysymysten ja yhteiskunnallisen liikehdinnän välisiä suhteita Latinalaisessa Amerikassa. Kurssilla esitellään Latinalaisen Amerikan kehitysajattelun pääsuuntauksia, nykypäivää ja vaihtoehtoisia kehitysmalleja kuten globalisaatiokriittisyyttä, dekolonisaatiota ja alkuperäiskansojen ajatuksia.

Opintojakso on yhteinen Kehitysmaatutkimuksen ja Latinalaisen Amerikan tutkimuksen oppiaineille.

Verkkokurssi suoritetaan mm. keskusteluilla, luentotallenteiden kuuntelulla ja tehtävillä. Kurssisivut avautuvat 10.3.2015.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset opinto-ohjelmissa:

Latinalaisen Amerikan tutkimus
Kehitysmaatutkimus

Opiskele Avoimessa keväällä 2015!
Verkko-opinnot – opiskelua ajasta ja paikasta riippumatta?