Uutta Avoimessa: Lasin ja lasinvalmistuksen historia

Lasin ja lasinvalmistuksen historia. Kuva: Juho Nurmi/Helsingin kaupunginmuseoKeväällä 2015 alkava uniikki luentosarja Lasin ja lasinvalmistuksen historia (3–5 op) johdattaa lasin pitkään kulttuurihistoriaan. Luentosarja on Suomessa ensimmäinen, joka keskittyy lasin arkeologiaan.

Kurssilla tutustutaan lasin elinkaareen ja lasiin materiaalina sekä käydään läpi erilaisia laseja ja astioita arjesta juhlaan. Arkeologiset lasilöydöt, arkistojen kätköistä paljastunut informaatio, kuvataiteen tarjoamat mahdollisuudet ja luonnontieteellisten analyysien tuottamat tulokset nousevat kurssilla esille. Kurssin aikana vieraillaan Riihimäellä Suomen lasimuseossa, jossa lasiin ja sen historiaan päästään tutustumaan lähietäisyydeltä.

Kurssin teemoja ovat muun muassa

• Lasi tutkimuskohteena & lasi materiaalina: Lasinvalmistus antiikista nykyaikaan
  • Ikkunalasin pitkä historia
  • Lasiastiat osana keskiajan materiaalista kulttuuria
  • Lasin käyttö uuden ajan alussa
  • Suomen ja Skandinavian lasiteollisuus
  • Pullo- ja pakkauslasi
  • Sirpaleita lasin käytöstä ja historiasta mm. lasi korujen ja koriste-esineiden materiaalina.

Kurssin luennot alkavat 13.1.2015.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset opinto-ohjelmassa.

Arkeologian esittely

Opiskele Avoimessa keväällä 2015!