Avoimen yliopiston johtajaksi valittu Jaakko Kurhila haluaa kehittää opetusta

FT Jaakko Kurhila. Kuva: Ari AaltoAvoimen yliopiston johtajaksi on nimitetty FT Jaakko Kurhila. Kurhila toimii tällä hetkellä tietojenkäsittelytieteen laitoksen opintoesimiehenä. Hänen tutkimus- ja opetusalansa on opetusteknologia sekä tietotekniikan opetus ja oppiminen.

Avoimen yliopiston johtajana Kurhila on erityisesti kiinnostunut kehittämään opetusta.

– Avoin yliopisto on opetukseen keskittyvä yksikkö, joten yliopistollisen opetuksen kehittämiseen on hyvät mahdollisuudet. Avoimella yliopistolla on pitkä perinne opetuksen kehittämisessä ja erityisesti verkko-opinnoissa Avoin yliopisto on ollut edelläkävijä. Teknologian kehittyminen tuo paljon uutta potentiaalia myös mielekkään opetuksen organisointiin. Aina on kuitenkin pidettävä mielessä, että kyse on ihmisten oppimisesta ja vain teknologian tuottamista tavoista oppimisen tukemisessa, hän toteaa.

– Olen erittäin tyytyväinen valintaprosessin tulokseen, toteaa Avoimen yliopiston johtokunnan puheenjohtaja Anna Mauranen.

Jaakko Kurhila aloittaa työnsä helmikuun puolessa välissä.

Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tarjoaa yliopiston tutkintovaatimusten mukaista opetusta kaikille. Oppiaineita on lähes sata, melkein jokaisesta yliopiston tiedekunnasta. Avoimessa yliopistossa opiskelee vuosittain lähes 20.000 opiskelijaa. Omaa henkilökuntaa on 70 henkilöä ja tuntiopettajia noin 350.

Jaakko Kurhila
jaakko.kurhila[ät]helsinki.fi