Viha ja valta: Asiantuntijat luennoivat ääri-ilmiöistä nyky-yhteiskunnassa

Väkivalta, sieppaukset ja muut terroriteot nostavat ääriliikkeitä toistuvasti valtajulkisuuteen kaikkialla maailmassa. Norjan joukkosurma, suomalaiset koulusurmat ja etnisiin vähemmistöihin kohdistuvat vihapuheet ja -teot liittyvät monin tavoin tämän päivän yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin.

Viha ja valta: ääri-ilmiöt nyky-yhteiskunnassa -luentosarjassa (5–6 op) 14.–28.8.2013 asiantuntijat valottavat eri näkökulmista vihan ja vallan taustoja. He paneutuvat erityisesti verkossa leviävään vihapuheeseen, sen poliittiseen ja yhteiskunnalliseen vaikutukseen sekä siihen, miten näitä ääri-ilmiöitä voidaan ennalta ehkäistä. Jokainen luentokerta koostuu kahdesta alustuksesta, intensiivisestä keskustelusta ja tekstien kirjoittamisesta.

Kurssi on monitieteinen. Teemakokonaisuudesta vastaa yliopisto-opettaja Salli Hakala.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen 4.6. klo 10 alkaen opinto-ohjelmissa:

Viha ja valta -esite (pdf, 153 kt)
Umayya Abu-Hanna: Suomen rasismikeskustelu Ruotsin 70-luvun tasolla (HS)

Oppiaineiden esittelyt
Kysy valtiotieteellisistä oppiaineista