Tiedejulkisuuden opintokokonaisuudessa osallistutaan ajankohtaiseen keskusteluun

Pirjo Hiidenmaa- Tieteen näkyvyys ja asema yhteiskunnassa sekä ihmisten arjessa on yhä suurempi. Tutkijoilla on yhä enemmän tilanteita, joissa tieteestä ja tutkimuksesta pitää kertoa erilaisille yleisöille, kertoo Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtaja, FT Pirjo Hiidenmaa.

Hiidenmaa toimi Avoimen yliopiston johtajana syksyllä 2012, jolloin ajatusta tiedejulkisuuteen keskittyvästä opintokokonaisuudesta lähdettiin edistämään.

- Tutkimustietoa tarvitaan yhä enemmän sekä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon että tavallisiin arjen kysymyksiin. Tällaisia ovat esimerkiksi päivittäisessä keskustelussa olevat kysymykset ravitsemuksesta, terveydestä, ilmastonmuutoksesta, vieraista kulttuureista, poliittisista muutoksista, talouden kehityksestä jne.

- Myös historiasta, kielestä, arvoista, ajattelusta ja oppimisesta kysytään. Kyse ei ole vain tutkimustulosten jakamisesta vaan yhä enemmän tarvitaan tietoa tieteen toiminnasta, tutkimustulosten tulkinnasta tai kansalaisten osallistumisesta tutkimukseen.

Valmistelu tiiviin yhteistyön tulos

Valtiotieteellinen tiedekunta, viestinnän oppiaine ja Avoin yliopisto suunnittelivat Tiedejulkisuuden opintokokonaisuuden tiiviissä yhteistyössä. Avoimessa yliopistossa suunnittelun veturina toimi Avoimen yliopiston opettaja Salli Hakala.

- Kaikki kurssille pyydetyt ovat tulleet innostuneina mukaan, kertoo Hiidenmaa. – Mukaan on pyydetty sellaisia vierailijoita, joilla on omalla alallaan kokemusta tiedeviestinnästä, esiintymisestä julkisuudessa tai kutsuttuna asiantuntijana poliittisessa valmistelussa.

Maaria Linko luennoi tietokirjailijoiden ja tieteentekijöiden näkyvyydestä julkisuudessa

Maaria LinkoAvoimen yliopiston yliopistonlehtori, dosentti Maaria Linko on yksi luennoitsijoista.

- Kerron tietokirjailijoiden ja tieteentekijöiden näkyvyydestä  julkisuudessa ja siitä, minkälaisina hahmoina heitä usein kuvataan. Esittelen aihetta käsittelevän tutkimukseni pohjalta, minkälaiset aiheet ja tiedon- ja tieteenalat saavat julkisuutta ja mitkä usein jäävät katveeseen.

Linko on tarkastellut tietokirjailijoita ja tietokirjallisuutta suomalaisissa lehdissä kirjassaan Asiantuntija vai julkkis? Hän on myös tutkinut tietokirjallisuuspalkintoja ja julkaissut aiheesta mm. tutkimusraportin Raadit ja ratkaisut.

- Taiteen- ja kulttuurinsosiologian tutkijana olen ollut pitkään innostunut kirjallisuuden merkityksestä erilaisille yleisöille ja sitten professori Antti Kariston ehdotuksesta aloin tutkia Tieto-Finlandia-palkinnon jakoprosessia. Sitä tietä ajauduin tietokirjallisuuden tutkimuksen alalle ja muuten itsekin tietokirjallisuuspalkintojen raateihin ja muihin luottamustehtäviin.

Opinnot sopivat monille aloille

Pirjo Hiidenmaa suosittelee opintoja tutkimuksen parissa toimiville, mutta myös viestinnän tai vaikkapa kielentutkijoille. Maaria Linko odottaa opiskelijoita esimerkiksi luonnontieteistä, lääketieteestä, kirjallisuustieteestä, sosiologiasta ja tekniikan alalta.

- Tieteestä ja asiantuntijatiedosta ymmärrettävästi puhuminen ja vastavuoroinen kommunikointi on monissa ammateissa hyödyllistä ja niinpä toivonkin, että myös jo ammatissa toimivia tutkijoita tai järjestöissä toimivia ihmisiä tulisi myös kurssille.

Kiinnostus opintoja kohtaan on jo nyt ollut suurta. Pirjo Hiidenmaa ennustaa, että opintojakso saatetaan järjestää uudelleenkin.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen
Tiedejulkisuuden esittely