Kansainvälinen tutkimushanke vahvistaa elinikäistä oppimista

Neljän maan yhteishankkeella halutaan vahvistaa elinikäisen oppimisen asemaa yliopistoissa. Suomessa vieraillut Romina Müller kertoo hankkeesta.

Urasuuntautunut vai tutkintoon tähtäävä? Kansainvälinen hanke tutkii elinikäistä oppimista

Romina Müller. Kuva: Ulla Jokila

–Elinikäinen oppiminen on aika lailla pohjoismainen juttu, tutkimusassistentti Romina Müller kertoo. Saksassa koulutusjärjestelmä on erilainen eivätkä yliopistot ole perinteisesti osallistuneet kovinkaan paljon elinikäisen oppimisen tukemiseen. Kaikissa tutkimuksessa mukana olevissa maissa opiskelijoiden opiskelumotiivit ovat kuitenkin samanlaisia.

Romina Müller vieraili tammikuussa 2013 Helsingin yliopiston Avoimessa yliopistossa. Hän kirjoittaa artikkelia elinikäisestä oppimisesta yhdessä Avoimen yliopiston pedagogisen yliopistonlehtori Saara Revon kanssa. Artikkeli on osa Opening Universities for Lifelong Learning (OPULL) -hanketta. Hankkeessa ovat mukana Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston lisäksi saksalainen Leuphana Universität Lüneburg, Englannin Open University sekä tanskalainen University of Southern Denmarkin.

OPULL-tutkimushankkeessa kiinnostuksen kohteena on mahdollistaa uusien opiskelijaryhmien pääsy yliopistoon ja tätä kautta vahvistaa elinikäistä oppimista yliopistoissa.

Opiskelijoiden motiivit vaihtelevat

OPULL-hankkeessa opiskelijat on jaettu motiivien perusteella neljään ryhmään:

• urasuuntautuneet
  • muutosta etsivät
  • tutkintoon tähtäävät
  • oppimisesta muuten innostuneet.

Kaikissa neljässä maassa opiskelijoiden motiivit ovat suurin piirtein samanlaisia. Hankkeen yhteydessä on myös tutkittu eri ryhmien tyytyväisyyttä opintoihinsa. Tulokset julkaistaan hankkeen päätyttyä ensi kesäkuussa.

– Eri maissa sijaitsevien tutkijoiden välinen yhteistyö on välillä ollut haasteellista, kertoo Saara Repo. Elinikäistä oppimista tutkittaessa pitää ottaa huomioon jokaisen maan yhteiskunnalliset olosuhteet ja kulttuuri, eivätkä ne aina ole tuttuja muiden maiden tutkijoille.

–Työtapa, jossa kirjoitetaan artikkelia yhdessä intensiivisesti muutama päivä, on ollut mielestäni erittäin innostava ja toimiva, Repo toteaa. Tämänkaltaisessa tutkimushankkeessa tarvitaan tiivistä yhteistyötä joka vaiheessa eikä etäyhteys korvaa fyysistä läsnäoloa. Yhteisten työjaksojen välillä tutkimusta voi toki edistää verkon välitykselläkin.

Helsingin monikulttuurisuus viehättää

Müller kertoo, että muutaman päivän vierailunsa aikana hän on ehtinyt myös tutustua Helsinkiin.

– Minusta on hienoa, että Helsingissä näkyy sekä Ruotsin että Venäjän vaikutus. Monikulttuurisuus on osa kaupunkia. Täällä on rinnakkain sekä moderneja että vanhoja rakennuksia.

Müller on aikaisemmin opiskellut Ruotsissa, mutta Suomessa hän ei ollut aiemmin vieraillut. –Toivon, että pääsen useamminkin käymään täällä.

OPULL-hanke